In de haven van Hamburg is de eerste container-LZV aangekomen als onderdeel van de Duitse LZV-proef.
Die proef is in Duitsland omstreden. Maar Spedition Kruse ziet er wel brood in.
Het transportbedrijf zet vanaf nu een Volvo FH met oplegger en wipkar in op een traject tussen de Hamburgse haven en Brunsbüttel, de thuishaven van Kruse, aan de monding van de Elbe.
Vier keer op en neer
De LZV zal vier keer per dag de negentig kilometer op en neer rijden. “In de loop van de week zal onze LZV alle terminals aandoen om een soepele afhandeling te testen”, zegt Hakan Yapici van Spedition Kruse.
“Alles wijst erop dat we geen problemen hoeven te verwachten”, vervolgt Yapici.
Haven is positief
Vanuit de haven zelf is de eerste reactie eveneens positief: “Het goederenvervoer groeit en daarmee ook het verkeersaanbod op de Duitse wegen. Op de lange termijn kan de inzet van LZV’s tot een vermindering van de filedruk leiden”, aldus Claudia Roller van Hafen Hamburg Marketing.
Momenteel doen 25 Duitse transportbedrijven mee met de LZV-proef, met in totaal zo’n 400 LZV’s. Naast de deelstaat Hamburg loopt de LZV-proef ook in Schleswijk-Holstein, Nedersachsen, Sachsen, Thüringen, Hessen en Beieren.
Overigens rijdt er in een ander verband al een tijdje een LZV tussen Hamburg en Lübeck. Die truck staat, net als enkele andere LZV-tests, los van de grote Duitse LZV-proef.
Bron en foto: Eurotransport