Vandaag verscheen een rapport van ETF (European Transport Workers Federation) een Europese vakbondskoepel met 200 aangesloten bonden in 41 landen. Zij hebben onderzoek gedaan onder ruim 2.100 vrachtwagen- en 600 buschauffeurs en daar kwamen best een paar opvallende zaken aan het licht.
De belangrijkste uitkomsten zijn;
- 30% van de ondervraagde vrachtwagenchauffeurs geeft aan weleens in slaap te zijn gevallen achter het stuur.
- 60% van de chauffeurs geeft aan vermoeid te zijn tijdens het uitoefenen van de werkzaamheden.
- 80% klaagt over te weinig slaap.
De belangrijkste oorzaken zijn:
- slechte arbeidscondities. (hitte & kou, stank, geluid en zwaar werk etc.).
- lange werkdagen. 88% van de chauffeurs werkt meer dan 40 uur per week en heeft te weinig slaap.
- slechte slaapcondities op (nauwelijks beschikbare) parkeerplaatsen.
- wisselende werktijden en te strakke planning/hoge werkdruk
Aandacht voor vermoeidheid belangrijk
Dit heeft vanzelfsprekend nadelige gevolgen voor de betrokken chauffeurs maar zeker ook voor de veiligheid op de weg. Bij 25% van de dodelijke ongelukken is een vrachtwagen betrokken. Natuurlijk is dat niet allemaal de schuld van of het gevolg van vermoeidheid van de chauffeur maar het geeft wel het belang aan dat er de nodige aandacht voor vermoeidheid moet komen. Er is in de nieuwe CAO een kleine stap gezet met de verplichting om op nieuwe auto’s een airco en standkachel te plaatsen maar er is meer nodig. Zo zou bijvoorbeeld een hoger basisloon de noodzaak tot het draaien van extra uren kunnen terugdringen.