Frankrijk heeft het aandeel bio in diesel met 1 procent verhoogd tot 8 procent in totaal.
Daarmee vaart het land een eigen koers, want de overige EU-lidstaten hebben afgesproken om voorlopig niet meer dan 7 procent biodiesel bij te mengen. Waarschijnlijk is de verhoging geen probleem, maar helemaal zeker is dit niet.
Ander smerend karakter
Biodiesel of FAME (Fatty Acid Methyl Ester) heeft een ander smerend karakter dan normale diesel en dit kan gevolgen hebben voor de werking van de brandstofpomp en injectoren. Of dit ook echt gebeurt, is maar de vraag. Wel kunnen eigenaren van vrachtwagens op problemen stuiten als de fabrikant aan de voertuiggarantie een maximale toevoeging van 7 procent biodiesel verbindt.
Door wat meer biodiesel aan de brandstof toe te voegen, wil de Franse overheid de binnenlandse producenten hiervan een steuntje in de rug geven. Biodiesel is een hernieuwbare brandstof en daarom beter voor het milieu. De EU als geheel streeft naar een verhouding van 10:90 in het jaar 2020.