Op de inlandterminal Hutchison Ports Venlo gevierd dat Hutchison Ports ECT Rotterdam (ECT) 40 jaar geleden haar eerste railterminal in Venlo opende. Hiermee werd het startschot gegeven voor de enorme ontwikkeling die Venlo vanaf 1982 doormaakte tot het logistieke centrum dat het nu is.
Met 24 wekelijkse spoorverbindingen van en naar Rotterdam en 5 wekelijkse bargeverbindingen met Rotterdam en Antwerpen is Hutchison Ports Venlo voor ECT de inland hub bij uitstek en een zeer belangrijk onderdeel van het netwerk van European Gateway Services. Het succes van Venlo is mede te danken aan de goede en intensieve publiek-private samenwerking.
ECT’s CEO Leo Ruijs: “De lange en goede samenwerking tussen de Gemeente Venlo en de Provincie Limburg enerzijds en ECT anderzijds heeft mede aan de basis gestaan van het succes van Venlo als logistieke hotspot.”
Uitbreiding
Vanaf het begin, in 1982, reed er direct tweemaal daags een shuttle trein tussen Rotterdam en Venlo. Eind jaren tachtig was uitbreiding van de terminal noodzakelijk en verhuisde ECT samen met partner Seacon Logistics naar de huidige locatie. In 2010 werd Venlo met de opening van de barge terminal van ECT ook via het water ontsloten. Hiermee werd de unieke locatie van Venlo op een kruispunt van weg-, spoor- en waterverbindingen en middenin een aantrekkelijke economische regio optimaal benut. De barge terminal is inmiddels ook toe aan uitbreiding. In samenwerking met de Gemeente Venlo en de Provincie Limburg en met ondersteuning van de Europese Unie en de rijksoverheid, moet in de loop van 2024 de capaciteit praktisch zijn verdubbeld.
De viering van 40 jaar Venlo bevestigt de focus van ECT op een geïntegreerde dienstverlening vanaf de zeekade tot de voordeur van de klant en vice versa. Dienstverlening ten behoeve van zowel rederijen als verladers, logistieke dienstverleners en operators, omdat zij allen onderdeel vormen van de supply chain en bij kunnen dragen aan een efficiënte en duurzame logistiek. ECT combineert hierbij haar terminal activiteiten in Rotterdam met het vervoersnetwerk van European Gateway Services en de terminal activiteiten in diverse economisch interessante regio’s in Europa.