De nieuwste aanwinst van Besseling is een MAN TGM 18.250 met een duurzame en gestroomlijnde opbouw.
Besseling is recentelijk actiever geworden in het geconditioneerde koerierswerk. Daarom worden hun wagens uitgerust met een temperatuur-registratiesysteem waarbij de temperaturen continu en op afstand kunnen worden uitgelezen.
Besseling heeft de nieuwe MAN TGM uit laten rusten met een koelsysteem dat wordt aangedreven door zonne-energie middels zonnepanelen op het dak. “Daardoor besparen we brandstof, want normaliter ontleent de koelmachine zijn kracht aan de motor van de MAN. We sparen op uitstoot en de koeling is ook nog eens geluidloos”, legt Andre Besseling uit.
Gestroomlijnd
Daarbij zorgt de gestroomlijnde modelvoering tot minder weerstand wat ook positieve invloed heeft op het verminderen van CO2-uitstoot. Het spreekt voor zich dat ook op bewolkte dagen de zonnecellen ruim voldoende licht opvangen om voor voldoende koeling in de laadruimte te zorgen.
Carrosseriefabriek Harderwijk heeft op het MAN-chassis een Solomar concept gebouwd. Dit bestaat uit een Full Slipstream opbouw voor en achter, zijskirts onderlangs, het zonnekoelingsysteem Solcar en een Carrier Pulsor vriesinstallatie. De toeleverancier verwacht dat, afhankelijk van de inzet, de truck met deze opbouw een brandstofbesparing tot tien procent kan realiseren.
Familiebedrijf
Besseling is een familiebedrijf dat pas drie decennia bestaat. Alle voertuigen van Besseling, in totaal zo’n 350 stuks wanneer we de afdeling personenvervoer meerekenen, worden in eigen beheer onderhouden. Het bedrijf beschikt over een eigen schade afdeling, een eigen brandstofpomp en een eigen wasstraat, waar ook derden kunnen wassen.
Klik hier voor alle MAN-nieuws
Klik hier voor het nieuwsoverzicht