Een mijlpaal voor het Nederlandse wegtransport: vandaag werd de duizendste LZV-ontheffing uitgegeven.
Transportbedrijf Van der Velden uit Bleiswijk kreeg vanmiddag op een bijzondere manier de duizendste LZV-ontheffing van Nederland uitgereikt: uit handen van minister Schultz-van Haegen van Infrastructuur en Milieu en Truckstar was erbij.
Directeur Jan-Willem van der Velden nam de ontheffing voor zijn nieuwe LZV, een mooie Mercedes-Benz Actros motorwagen met dolly en oplegger, in ontvangst. Ook aanwezig waren: TLN-voorzitter Arthur van Dijk en RDW-directeur Hans van Santen.
Van links naar rechts: TLN-voorzitter Arthur van Dijk, Jan-Willem van der Velden, Minister Melanie Schultz-van Haegen en RDW-directeur Hans van Santen.
Trots op duizend LZV’s
Voor Minister Schultz was het een belangrijk moment: “We zijn trots dat we in Nederland nu duizend LZV’s hebben, en hier gewoon mee doorgaan. Maar we moeten ook doorgaan met het promoten van de LZV, of beter gezegd: de ecocombi, over de grenzen.”
“Nederland is een doorvoerland, we hebben daarom goede transport-verbindingen nodig met het achterland, en die gaan over de grenzen verder. We proberen daarom andere landen ook te overtuigen van het nut en de winsten die met de LZV behaald worden”, aldus de minister.
Ook RDW-directeur Hans van Santen is trots: “Namens de hele RDW ben ik trots op duizend LZV’s, en dat wij als dienst op moderne wijze het transport kunnen ondersteunen. Vaak hoor je dat de publiek-private samenwerking stroef verloopt; hier is het tegenovergestelde het geval.”
Minister Schultz was onder de indruk van de binnenruimte in de Actros, en stelde Jan-Willem van der Velden diverse vragen over de truck en hoe deze ingezet wordt.
Vlaanderen en Noordrijn-Westfalen
“Ik heb veel met de Belgen en de Duitsers gesproken”, zegt de minister verder. “In Vlaanderen zijn ze positief en gaat er binnenkort een proef van start, maar op landelijk niveau ligt het veel moeilijker in België.”
Wat betreft die Vlaamse LZV-proef, daar konden ook Nederlandse transporteurs zich voor inschrijven. Jan-Willem van der Velden: “Wij hebben veel klanten in België, we hopen dat onze aanvraag gehonoreerd wordt. Dat horen we op 1 juli.”
Maar bij de oosterburen is er nog altijd veel weerstand, beaamt ook de minister: “In Duitsland ben ik in Noordrijn-Westfalen geweest. Die deelstaat wil geen LZV’s maar andere regio’s wel. Ik heb tegen de politici daar gezegd: ‘De LZV rijdt uw regio gewoon voorbij. Dat is economisch slecht en het milieu is er niet bij gebaat'”.
“Ik heb overigens respect voor de chauffeurs die met deze trucks rijden. We vragen steeds meer van chauffeurs, petje af”, aldus de minister tegen Truckstar. Verder benadrukte ze de milieuvoordelen en de besparingen die de LZV voor de transportsector realiseert en zei ze herhaaldelijk met haar Europese collega-ministers het gesprek aan te gaan over LZV’s in pogingen de vooroordelen over deze trucks weg te nemen.
Kleinste dorp met grootste truck
De overhandiging van de duizendste ontheffing vond plaats op het pleintje voor Madurodam in Den Haag, een mooie plek volgens Arthur van Dijk: “Dit is het kleinste dorp van Nederland, maar hier staat nu wél de grootste truck.”
Chauffeur Ricardo Bot verving vandaag vaste chauffeur Alex Hooijmans die geniet van een vakantie. Ricardo legt uit dat er 69 Deense karren in de LZV gaan.
Normaal mag je hier nooit komen
Voor Van der Velden-chauffeur Ricardo Bot was het een mooie afwisseling om de truck hierheen te rijden: “Normaal mag je hier nooit komen met zo’n auto, maar het ging helemaal prima!”
Hij vervolgt: “Ik vind die extra aandacht vandaag een goed iets, ook om de LZV een beetje te promoten naar de EU en bijvoorbeeld Duitsland en België.”
TLN-voorzitter Arthur van Dijk vult hem aan: “Je zou zeggen, duizend LZV’s; inmiddels zijn ze in Nederland de normaalste zaak van de wereld, waarom die aandacht nu? Maar het is voor het Nederlandse transport juist zo belangrijk dat we de grenzen over kunnen met de LZV.”
De familie van der Velden was ook aanwezig! Het bedrijf vervoert planten, bloemen en aanverwante zaken.
De bak van de motorwagen is overgezet vanaf een oudere truck en bij Lamboo helemaal opgepoetst. Het chassis van de motorwagen is slechts twee weken oud, de dolly is bijna vier jaar oud, en de trailer is een half jaar oud. Bij Van der Velden lopen zes uitwisselbare trucks die twee complete LZV’s kunnen vormen. Zeven chauffeurs hebben het LZV-certificaat.
LZV-geschiedenis
Voordat we in Nederland duizend LZV’s op de weg konden zetten, is er flink wat werk verzet, vertelt Ambro Smit van TLN. Smit is sinds het prille begin met de Ecocombi bezig geweest: “Ja vanaf 1998 al. Het idee van de LZV bestond toen reeds, want in Scandinavië reden ze er al mee. We hebben in 1998 een LZV/Ecocombi op de BedrijfsautoRai neergezet, met teksten erop van wat de truck kan besparen. We hebben toen hard gelobbyd om het concept van de modulair opgebouwde LZV ook in Nederland op de weg te krijgen. Daar zijn we kleinschalig mee begonnen.”
Met deze promotie-LZV/ecocombi is het allemaal begonnen.
In eerste instantie is er vanaf 2000 een proef gestart met vier LZV’s, gevolgd door een proef met veel meer LZV’s, een ervaringsfase tussen 2007 en 2012 en inmiddels heeft de LZV een wettelijke status. Op de website van de RDW kun je als chauffeur maar ook als transporteur precies zien aan welke voorwaarden LZV’s en LZV-chauffeurs moeten voldoen en welke wegen tot het LZV-netwerk in Nederland behoren.