Voor pendeltrajecten tussen de distributiecentra van Hoogvliet supermarkten in de regio Bleiswijk en Zoeterwoude wil Duivenvoorde Transport dit najaar een Volvo FH Electric inzetten.
Het efficiënte, schone en veilige karakter van de truck was voor Duivenvoorde Transport reden om voor de Volvo FH Electric te kiezen. De transporteur wil voorloper zijn in de transitie naar duurzaam transport. Daarom tekende het onlangs een intentieverklaring bij Volvo Trucks-dealer Volvo Group Truck Center.
Lees ook: Abrex gaat elektrische Volvo FM inzetten voor Heineken
Zero emissie transportmiddelen
“Wij willen als Duivenvoorde Transport graag een voortrekkersrol vervullen in de transitie naar duurzaam en elektrisch transport. Om steeds meer goederen efficiënt, schoon en veilig mogelijk te leveren, hebben wij in 2019 Logi Connekt opgericht. Vanuit een HUB in Zoeterwoude verzorgen we de stad- en regiodistributie in de regio 071 met zero emissie transportmiddelen. Slim, schoon en zuinig zijn daarbinnen leidend en een elektrische vrachtwagen die veel kan vervoeren op een zeer efficiënte en zuinige manier sluit daar uitstekend op aan”, verklaart Bernard Duivenvoorde, eigenaar van Duivenvoorde Transport, zijn keuze voor de Volvo FH Electric.
Lees ook: St vd Brink neemt 10 Volvo’s FH I-Save in gebruik
Ook het veilige karakter van Volvo-trucks was een van de redenen om voor de elektrische oplossing van Volvo te kiezen. “We hebben al verschillende Volvo-trucks rijden en merken dat Volvo qua veiligheid vooroploopt. Zo is het zichtveld erg goed en ook de rust in de cabine komt de veiligheid ten goede, vertellen onze chauffeurs. Deze rust zal met het lage aantal decibellen in een elektrische truck alleen nog maar toenemen”, zegt Duivenvoorde.
Opladen
Voor het opladen heeft Duivenvoorde Transport een eigen laadpunt waar de elektrische truck voornamelijk ’s nachts wordt opgeladen. Daarnaast is het mogelijk om gebruik te maken van de laadinfra die geïnstalleerd wordt bij het dc van Hoogvliet in Bleiswijk. “Hier zullen we overdag bijladen, bijvoorbeeld tijdens het laden of lossen. Op het distributiecentrum kan de elektrische vrachtwagen overdag grotendeels met groene stroom worden bijgeladen”, aldus Duivenvoorde.
Kosten
Over de meerkosten voor een elektrisch voertuig heeft Duivenvoorde Transport goed nagedacht. “We horen vaak dat elektrisch rijden kostenverhogend werkt. Maar dat hoeft niet. Natuurlijk zijn elektrische trucks nu helaas nog duurder dan conventionele dieselmodellen. Door effectief samen te werken en verschillende transportbewegingen beter te bundelen naar het afleverpunt kunnen we de kosten voor leveranciers en klanten toch betaalbaar houden”, besluit Bernard Duivenvoorde.
De intentieverklaring voor de Volvo FH Electric 4×2-trekker is onlangs getekend door Duivenvoorde Transport. Dit voorjaar zal men de officiële order naar verwachting tekenen. Volvo Trucks-dealer Volvo Group Truck Center levert de elektrische trekker in het najaar.