Duitsers toch aan de Super Eco Combi
In Duitsland is de VDA (verband Der Automobilindustrie) een proef gestart met een vrachtwagen met twee trailers. De Duitsers nomen het EcoDuo, maar wij kennen dat als de Super Eco Combi.
Deze EcoDuo gaat rijden tussen de Volkswagen fabriek in Wolfsburg en de railterminal ten Oosten van Hannover, een afstand van slechts iets meer dan 70 kilometer. “Gebaseerd op de vraag om de CO₂-footprint in de gecombineerd vervoersketen te verminderen en de positieve ervaringen van vergelijkbare projecten in andere EU-landen, heeft de VDA het EcoDuo proefproject opgestart in samenwerking met Duitse en Spaanse bedrijven. Dit programma is gericht op het optimaliseren van de eerste en laatste kilometers in het gecombineerd vervoer,” aldus de VDA.
Je kan dus zeggen dat het project in Spanje, waar Super Eco Combi’s rijden voor concerngenoot Seat, zo goed zijn bevallen dat de Duitsers toch overstag zijn gegaan om het op zijn minst te proberen. In Hannover gaan de trailers op de trein naar Spanje waar dan ook weer één trekker de twee opleggers aankoppelt.
44 ton
De EcoDuo bestaat uit een trekker en twee standaard opleggers. Gekoppeld aan een ongeleide dolly is de totale lengte 31,70 meter. Het totale gewicht van deze voertuigcombinatie kan maximaal 44 ton bedragen en is verdeeld over in totaal tien assen. De asbelastingen liggen dus ruim onder de maximaal toegestane belastingen. Dankzij de twee standaard opleggers kan er zonder beperkingen op de trein geladen worden en is overslag op de terminal altijd mogelijk.
De CO₂-uitstoot per tonkilometer daalt met 25%, net als het totale brandstofverbruik. Bovendien kan de volledige bestaande logistieke infrastructuur, bijvoorbeeld in het laad- en losgebied, worden gebruikt zoals voorheen. Deze extra lange voertuigcombinaties worden al ingezet in een aantal Europese landen zoals Spanje, Zweden, Finland en Denemarken.
Of deze proef nu geheel toevallig start zo vlak voordat de IAA in Hannover plaatsvindt laten we maar even in het midden.