Duitsers openen discussie 44 ton

14 november 2013 | 15:34

Duitsers openen discussie 44 ton

Het Duitse Bundesverband Wirtschaft, Verkehr und Logistik (BWVL) wil dat Duitsland gaat nadenken over 44 ton.

Op dit moment is veertig ton het maximale gewicht voor trucks in Duitsland, met uitzondering van trucks die in het multi-modale verkeer rijden – in combinatie met spoorvervoer of de binnenvaart. Die trucks mogen al 44 ton zijn.

“Door 44 ton op zes in plaats van vijf assen toe te staan, zal tegelijk de maximale aslast veilig gesteld worden en het wegen en bruggen niet extra beschadigd raken”, zegt de voorzitter van BWVL Jochen Quick.

Duitse concurrentie-positie

Bovendien kan een verhoging naar 44 ton het aantal truckbewegingen doen dalen en het de concurrentie-positie van het Duitse wegtransport verbeteren. In verschillende  buurlanden gelden hogere truckgewichten: Denemarken – 48 ton en 60 ton voor LZV’s; Nederland 50 ton en 60 ton voor LZV’s; België 44 ton, Frankrijk: 44 ton.

Een laatste voordeel is een zesde as: die zal het huidige probleem van een te zwaar belaste trekas voorgoed oplossen. Helaas gaat dat met de huidige Europese maatvoering voor trekkers vooralsnog ten koste van chassisruimte.

De BWVL is een Duitse werkgeversorganisatie waar zo’n 1.500 bedrijven uit handel en industrie zijn aangesloten.

Doe mee & win een schaalmodel van Mammoet
Baankaart Profile Truckstar Festival 2025
Evenementen agenda
21 december 2024
NAMAC miniatuurautobeurs 2024
11 januari 2025
Broshuis Event 2025
16 maart 2025
29e DAF verzamelbeurs
04 mei 2025
Chauffeursdag De Peeltruckers
17 mei 2025
Putte Lights on 2025
23 mei 2025
Superdik 2025
Zie volledige agenda