5 oktober 2017 | 11:33

Duitse studie ziet slechts geringe milieuwinst bij inzet LZV

LZV-trucks hebben slechts in zeer geringe mate een positieve uitwerking op het milieu. Het laat zich raden waar de bescheiden milieuwinst te halen valt: de inzet van LZV’s zorgt er voor dat er per saldo minder vrachtwagens nodig zijn.

Dat blijkt uit een studie van een milieuonderzoeksbureau in opdracht van de Duitse deelstaat Baden-Württemberg en Daimler (Mercedes). De onderzoekers hadden twee jaar nodig om tot een rapportage te komen.

Zinvol

Tot en met 2030 rekenen de onderzoekers op een Co2-reductie binnen de Duitse transportsector  van slechts 0,22 procent, wat mede terug te voeren is op het feit dat LZV’s bij onze oosterburen lang niet overal mogen rijden. Mercedes deed mee aan een proef, met LZV-vervoer van en naar haar fabrieken. De fabrikant bereikte daar naar eigen zeggen een CO2-besparing van 11 procent. ,,De onderzoekers hebben aangetoond dat LZV’s zinvol zijn en een positieve uitwerking hebben op het milieu”, aldus Martin Daum van Mercedes-Benz Trucks.

Negatieve effecten

Critici vrezen dat veel transport, dat nu nog per trein gebeurt, straks met LZV’s zal plaats hebben, met alle negatieve milieueffecten van dien. Daum meent dat het onderzoek uitwijst dat dit niet te verwachten is.

Lees ook: Vos Logistics wil internationaal aan de slag met nieuwe LZV combitrains.

Terug naar het Truckstar nieuwsoverzicht.

 

 

Doe mee & win een schaalmodel van Mammoet
Baankaart Profile Truckstar Festival 2025
Evenementen agenda
21 december 2024
NAMAC miniatuurautobeurs 2024
11 januari 2025
Broshuis Event 2025
16 maart 2025
29e DAF verzamelbeurs
04 mei 2025
Chauffeursdag De Peeltruckers
17 mei 2025
Putte Lights on 2025
23 mei 2025
Superdik 2025
Zie volledige agenda