LZV-trucks hebben slechts in zeer geringe mate een positieve uitwerking op het milieu. Het laat zich raden waar de bescheiden milieuwinst te halen valt: de inzet van LZV’s zorgt er voor dat er per saldo minder vrachtwagens nodig zijn.
Dat blijkt uit een studie van een milieuonderzoeksbureau in opdracht van de Duitse deelstaat Baden-Württemberg en Daimler (Mercedes). De onderzoekers hadden twee jaar nodig om tot een rapportage te komen.
Zinvol
Tot en met 2030 rekenen de onderzoekers op een Co2-reductie binnen de Duitse transportsector van slechts 0,22 procent, wat mede terug te voeren is op het feit dat LZV’s bij onze oosterburen lang niet overal mogen rijden. Mercedes deed mee aan een proef, met LZV-vervoer van en naar haar fabrieken. De fabrikant bereikte daar naar eigen zeggen een CO2-besparing van 11 procent. ,,De onderzoekers hebben aangetoond dat LZV’s zinvol zijn en een positieve uitwerking hebben op het milieu”, aldus Martin Daum van Mercedes-Benz Trucks.
Negatieve effecten
Critici vrezen dat veel transport, dat nu nog per trein gebeurt, straks met LZV’s zal plaats hebben, met alle negatieve milieueffecten van dien. Daum meent dat het onderzoek uitwijst dat dit niet te verwachten is.
Lees ook: Vos Logistics wil internationaal aan de slag met nieuwe LZV combitrains.
Terug naar het Truckstar nieuwsoverzicht.