De Duitse raad voor de verkeersveiligheid bepleit invoering van begeleid rijden (2toDrive) in vrachtwagens voor 17-jarigen.
Duitsland kent evenals Nederland al enige tijd begeleid rijden voor 17-jarigen in personenauto’s.
Verkeersveiligheid
Het begeleid rijden voor vrachtwagens in Duitsland zou het rijbewijs C en CE moeten betreffen. Bij 2toDrive mag een jonge chauffeur van 17 jaar alléén de weg op als naast hem een ervaren chauffeur plaats neemt. Pas op 18-jarige leeftijd mag de jonge chauffeur solo aan de slag. De Duitse raad voor de verkeersveiligheid denkt dat het mes aan twee kanten snijdt: meer animo van jongeren voor het chauffeursvak én een hogere verkeersveiligheid.
Test
,,Op deze manier kunnen jonge chauffeurs een jaar lang intensief de rijke ervaring van doorgewinterde collega’s tot zich nemen’’, zegt voorzitter Walter Eichendorf op de Duitse website Verkehrsrundschau. Onderdeel van de rijopleiding zou een uitgebreide medische en psychologische test moeten zijn, waaruit naar voren moet komen of de jonge chauffeur geestelijk en lichamelijk zijn beroep onder begeleiding naar behoren kan uitoefenen.
Proef
De Duitse raad voor de verkeersveiligheid adviseert de Duitse regering een proef te beginnen. Bij succes zou begeleid rijden voor jonge vrachtwagenchauffeurs van 17 jaar wettelijk vastgelegd kunnen worden.
De ervaringen met 2toDrive zijn zowel in Nederland als Duitsland positief: jonge automobilisten die als 17-jarige onder begeleiding kilometers hebben gemaakt raken minder vaak betrokken bij ongelukken.
Terug naar het Truckstar nieuwsoverzicht.