“Onder mijn bewind komt er geen algehele snelheidslimiet op de Duitse autobahn.”
Dat zegt de Duitse verkeersminister Peter Ramsauer in een reactie op een idee van SPD partijleider Sigmar Gabriel.
Gabriel had het idee voor een maximum snelheid op de politieke agenda gezet in een gesprek met de Duitse krant Rheinische Post. De SPD’er ziet 120 kilometer per uur als een goede snelheid voor het gehele Duitse autobahn-net.
Geen goed argument
Het aantal verkeersdoden in Duitsland zou op die manier naar beneden kunnen. Maar Ramsauer vindt dat geen goed argument:
“Onze snelwegen zijn de veiligste wegen. De ongelukken met de meest ernstige gevolgen gebeuren op de landstraßen. Zo’n zestig procent van alle verkeersdoden, zo blijkt uit de laatste verkeersstatistieken”, aldus Ramsauer tegen Der Spiegel.
Bovendien vielen er in Duitsland in 2012 verrassend minder verkeersdoden te betreuren dan in 2011, 3606 doden, een daling van 403 doden vergeleken met 2011.
Eigen verantwoordelijkheid
Maar dat zijn er nog altijd ongeveer tien per dag, terwijl iedere dag meer dan duizend personen gewond raken in het Duitse verkeer, geeft ook Ramsauer toe. Hij wijst daarom op bestuurders hun eigen verantwoordelijkheid om situaties goed in te schatten.
“Wie met 120 kilometer per uur een mistbank in rijdt, gaat te hard. Iedere bestuurder moet zijn of haar rijgedrag aanpassen aan de plaatselijke omstandigheden.”
Debat
Het debat over het instellen van een maximum snelheid op de autobahnen wordt al tientallen jaren gevoerd. Andere argumenten om een maximum snelheid in te voeren zijn het verminderen van de CO2-uitstoot van het verkeer en het terugbrengen van de snelheidsverschillen tussen auto’s en trucks. Dit laatste argument hoor je in Duitsland echter nooit, terwijl ook dit een belangrijke gevaarsfactor is.
De Duitse autolobby is bijzonder machtig. Een maximum snelheid zal er de komende jaren zeker niet komen.