De Duitse LZV-proef is nog altijd niet begonnen.
Er is zelfs nog geen startdatum bekend gemaakt voor de proef die nog dit jaar zou moeten beginnen. Het verkeersministerie in Berlijn zegt dat de zeven deelnemende deelstaten op dit moment nog bezig zijn de voorgestelde routes te onderzoeken op LZV-geschiktheid. Transportbedrijven konden deze routes opgeven.
Als die onderzoeken zijn afgerond kunnen ontheffingen worden verleend en kan men van start met de Lang-LKW, zo meldt TLN.
Tegenwerking
Vergeleken met de Nederlandse en Deense LZV-proeven, kampt de Duitse proef met veel tegenwerking en tegenslag, vooral vanuit de politiek-linkse hoek en de milieubeweging. Van de zestien deelstaten doen er uiteindelijk slechts zeven mee. Deelstaten met een linkse regering, zoals het voor Nederland belangrijke Nordrhein-Westfalen, doen niet mee met de proef.
Veertig ton
Een andere gemiste kans van de Duitse proef met Lang-LKW’s is het totaalgewicht. Dat blijft op veertig ton steken, of 44 ton als het om intermodaal transport gaat. Dat maakt de LZV in Duitsland alleen geschikt voor lichte producten. In Finland, Zweden, Denemarken, Noorwegen en Nederland rijden LZV’s met zestig ton.