In 2013 stonden in Duitsland 415.000 files.
In 2013 stonden er 415.000 files in Duitsland met een bij elkaar opgetelde lengte van 830.000 kilometer. Dat meldt Verkehrsrundschau. Files kosten de Duitse economie niet alleen veel geld; ze kosten chauffeurs uit heel Europa ook veel kostbare rijtijd, en maken de rijtijden-stress erger.
Nordrhein-Westfalen het drukst; Oost-Duitsland rustig
De aan Zuid-Nederland grenzende deelstaat Nordrhein-Westfalen spant de kroon wat betreft de Duitse files; hier stond 29 procent van alle files in het land. Met vijftien procent staat Bayern op de tweede plaats en met elf procent staat Baden-Württemberg op de derde plaats.
In het voormalige Oost-Duitsland is het fileprobleem vele malen minder erg. In de vijf Oost-Duitse deelstaten stond slechts zeven procent van alle Duitse files in 2013.
Wat filelengtes betreft zijn dezelfde verhoudingen zichtbaar. In Nordrhein-Westfalen stond 27 procent van het totaal aantal filekilometers, in Bayern achttien procent en in Baden-Württemberg dertien procent. In het voormalige Oost-Duitsland stond slechts zeven procent van de totale filelengte.
Het verschil tussen oost en west kan verklaard worden uit de geringere economische activiteit in het oosten. Na de val van het communisme was dat deel van het land praktisch failliet.
Bovendien zouden investeringen in de West-Duitse infrastructuur jarenlang achtergebleven zijn omdat er vele miljarden marken en euro’s naar het voormalige oosten zijn gegaan voor de wederopbouw na het communisme.
Aantal verloren uren erg hoog in NL
In ons land daalde het aantal files in 2013 met vijftien procent vergeleken met 2012. Door heel Europa was die daling echter achttien procent, vooral veroorzaakt door de aanhoudende economische (euro-) crisis. Ondanks de daling stond in 2013 de gemiddelde Nederlandse automobilist in 52 uur vast. Dat is ongeveer zo veel als in de drukste Duitse stedelijke gebieden. De Belgische automobilist staat jaarlijks gemiddeld nog langer stil: 61 uur.
De regio Rotterdam is in Nederland één van de filegevoeligste gebieden.
Het Ruhrgebied is na Parijs en Londen het meest filegevoelige stedelijke gebied in Europa. Daar zijn automobilsten jaarlijks net zoveel tijd kwijt op volgelopen snelwegen als de gemiddelde Nederlandse automobilist, en rond het aangrenzende Köln zelfs nog langer: 57 uur. De vrijdagmiddag tussen 16:00 en 17:00 rond Stuttgart is in Duitsland echter het ergste tijdstip op de ergste plek. Dan doe je er twee keer zo lang over om op de plek van bestemming te komen.
Voor 2014 wordt voor Nederland een verdere daling van het aantal files van 26 procent verwacht, zo blijkt uit gegevens van verkeersinfo-leverancier Intrix