Driessen Speciaaltransport heeft vijf nieuwe DAF XF 450- en twee CF 450-trekkers aangeschaft. Ze worden ingezet voor vervoer van prefab betonnen wanden op binnenladeropleggers.
De eerste drie trekkers zijn onlangs geleverd. De nog prille ervaringen met de nieuwe generatie XF zijn volgens het transportbedrijf uit Horst goed. Al direct tekent zich het door DAF geclaimde lagere verbruik in de praktijk af, stelt Driessen.
Veelbelovend
,,De eerste verbruikscijfers zijn veelbelovend. Het lijkt er sterk op dat het door DAF beloofde zeven procent lagere verbruik bij ons haalbaar is’’, zegt directeur Fred Driessen. Zijn bedrijf beschikt over vergelijkingsmateriaal, want Driessen heeft 38 DAF XF-trekkers in gebruik, waaronder ook een flink aantal van de vorige generatie. ,,Dus is goed te zien hoeveel zuiniger de nieuwe XF is.’’
Uitbreiding
De zeven DAF’s betekenen deels een vervanging, maar ook gedeeltelijk een uitbreiding van het bestaande wagenpark. Vier van de zeven XF-trekkers hebben een kort chassis en een verschuifbare schotel. Verder zijn er twee low deck-versies met een in hoogte verstelbare schotel. Driessen: ,,Deze trekkers gebruiken we vooral voor onze uitschuifbare megatrailers om zeer grote betonnen wanden te transporteren. Verder krijgen we nog een XF 450 met een standaardchassis. Per jaar leggen de trekkers bij ons zo’n 120.000 kilometer af. Ze staan eigenlijk niet stil.’’
Driessen Speciaaltransport viert dit jaar zijn 75-jarige bestaan. De onderneming rijdt op bestemmingen in Nederland, België, Duitsland en Engeland.
Lees ook: Zestien nieuwe DAF-trekkers voor Jongeneel.