Drama in Dakar Rally

17 januari 2014 | 11:46

Drama in Dakar Rally

De eindfase van de Dakar Rally laat het nodige aan spanning en drama zien.

Gerard de Rooy is de leiding in het truck-klassement kwijtgeraakt aan de Rus Andrej Karginov en de Dakar 2014 is vroegtijdig geëindigd voor Peter Versluis van het Eurol Veka MAN-team.

Veka-rijder Peter Versluis uit de rally

De truck van Peter Versluis vloog in de tiende etappe uit een bocht. In de daaropvolgende klap brak navigator Jurgen Damen zijn sleutelbeen. Hij werd teruggevlogen naar het bivak terwijl Peter Versluis de gehavende truck zelf naar het bivak wist te rijden. (Zie openingsfoto). Daarmee was het echter helaas einde oefening voor Versluis.

De andere twee Veka MAN-rijders, Marcel ven Vliet en Rene Kuipers, hadden het evenmin gemakkelijk in de tiende etappe. Die liep van van Iquique naar Antofagasta in Chili en bestond uit veel duinen en fesh-fesh.

In het begin van de proef kwam Marcel van Vliet door te weinig gang bovenop een duin stil te staan, waardoor een truck van een ander team hem licht raakte. Direct na dit voorval kreeg hij een lekke band, verloor hij veel tijd en viel terug van de zevende naar de negende plaats. De equipe van René Kuipers had moeite met het vinden van enkele waypoints, maar wist toch één positie winnen in het klassement een achtste plaats.

Drama in Dakar Rally
Rene Kuipers houdt de vaart er in, ondanks zoeken naar enkele waypoints.

Meer drama in etappe 11: De Rooy

Meer drama volgde in etappe 11, waar Gerard de Rooy na een lekke band de leiding uit handen moest geven aan de Rus Karginov met zijn Kamaz.

Tot Waypoint 10 ging de strijd nog redelijk gelijk op. Karginov lag weliswaar voorop maar Gerard was nog steeds leider in het algemeen klassement. Op dat punt, na zo’n 300 kilometer ging het echter mis.

Gerard viel even stil met zijn Iveco Powerstar vanwege een lekke band. Hij pikte vervolgens snel weer aan bij Loprais en Nikolaev, en liet Nikolaev een aantal kilometer verder weer achter zich.

Een aantal Waypoints verder passeerde Gerard tevens de Tatra van de Tsjech Loprias. De Tatra en de Kamaz klampten zich vervolgens aan Gerard vast en reden in zijn kielzog naar de finish.

Drama in Dakar Rally
Gerard de Rooy moet alles op alles zetten om de Dakar Rally 2014 te winnen.

Na 605 kilometer is het echter Karginov die in een voortreffelijke 6:22:32 uur de etappe heeft weten uit te rijden. Een gemiddelde van 95 kilometer per uur en slechts 24 minuten langzamer dan de snelste Mini bestuurd door de Argentijn Terranova.

Nikolaev blijkt de snelste van het achtervolgers-drietal met een achterstand van 14:18 minuut op de winnaar. Gerard verloor 15:51 minuut en Loprais ten slotte had 22:36 minuut meer nodig.

Daarmee zijn de rollen in het algemeen klassement nu omgedraaid: Andrej Karginov heeft nu een voorsprong op Gerard de Rooy van bijna 7:56 minuut. Tom Consoul, Gerards navigator zegt: “Ik ga het routeboek voor morgen ophalen en hoop op nog een enorme berg aan zand en fikse duinen, zodat we daar mogelijk het verschil kunnen maken.” Nikolaev en Loprais volgen de beide koplopers op gepaste afstand en vormen voorlopig geen bedreiging.

Nog meer drama en doorzettingsvermogen Van den Brink

De elfde etappe nam ook voor Martin van den Brink van Mammoet Rallysport een dramatische wending. Urenlang leek het er sterk op dat de Dakar voor Martin van den Brink voorbij was. Met een kapotte versnellingsbak stond hij midden in de woestijn. Zelfs zijn team zag het somber in. Een uiterste poging om de Mammoet-truck weer aan het rijden te krijgen slaagde gelukkig. Van den Brink bereikte iets na twee uur ’s nachts het bivak in El Salvador.

“In de proef had ik ineens geen versnelling meer”, zegt van den Brink. “Daar hebben we al eerder last van gehad; Pascal de Baar is daar op uitgevallen. Maar ik heb een nieuwe versnellingsbak, dus daar kon het niet aan liggen. Maar we stonden wel stil.”

Van den Brink vervolgt: “Wij hebben het team gebeld dat ze allebei de 6×6’en moesten laten komen om te proberen te repareren en anders te bergen. Die jongens lopen al de hele week te piepen dat ze niks te doen hebben; dit was een mooie klus.”

“Zodra de twee trucks bij mij waren, zijn de monteurs aan het werk gegaan om de bak te wisselen. Ze hadden er een hard hoofd in en riepen dat het niet kon. Dat ding weegt 300 kilo, we hadden geen takeltje, niks. Maar het moest, desnoods met de hand. Als we het niet zouden proberen, zou ik er zeker uit liggen. Als het zou lukken, zou ik hoe dan ook gaan rijden, voor mijn part ’s nachts. Laat één ding duidelijk zijn: wij zijn Mammoet Rallysport en wij geven nooit op. Dat zou een slechte zaak zijn”, aldus van den Brink.

Jack Brouwers ook stil

Zes kilometer verderop stond ook Jack Brouwers van JB Trading stil met zijn Ginaf met exact hetzelfde probleem. Van den Brink heeft Brouwers met één van de 6×6-trucks teruggesleept naar waar hij zelf stond.

Drama in Dakar Rally
De truck van Martin van den Brink voordat hij stil kwam te staan.

Klinknagels in koppelingsplaten

Al gauw bleek dat het probleem niet in de versnellingsbakken zelf zat, maar in de koppelingsplaten. Zowel bij Brouwers als Van den Brink waren de klinknagels rond het hart van de platen finaal afgebroken. “We hebben verkeerde koppelingsplaten geleverd gekregen”, zegt Van den Brink. “Dat kun je gewoonlijk niet zien, maar er horen twaalf klinknagels om en om in te zitten. In dit type zaten er negen. Allemaal afgebroken. Bij Jack hetzelfde. Het is goed dat we het nu weten, maar ik was er liever niet vandaag op de proef achter gekomen.”

Nadat toestemming verleend was door de race-organisatie mochten van den Brink en Brouwers weer door. De duinen werden in het donker gedaan, maar dat was niet zo’n probleem. Wat ook meeviel was de schade in het algemeen klassement.

Daar zijn de verschillen inmiddels zo groot dat Van den Brink slechts vier plaatsen inleverde en nu op de veertiende plaats staat.

Van den Brink: “Het klassement kan me niet meer zoveel schelen. Ik wil alleen nog maar de finish halen en die medaille ophalen. Als dat lukt, is deze etappe sowieso met stip de mooiste etappe die ik ooit heb gereden. Omdat we niet hebben opgegeven.”

Spanning tot het eind

De eindfase is hoe dan ook spannend. De Russen rijden zoals altijd een ijzersterke rally met hun Kamazen. Alleen Gerard de Rooy blijkt daar tegen opgewassen te zijn met zijn Iveco. Maar of hij de Dakar Rally 2014 op zijn naam kan schrijven, blijft waarschijnlijk tot de laatste etappe spannend. Vandaag, vrijdag 17 januari wordt de één na laatste etappe gereden van El Salvador naar La Serena; morgen, zaterdag 18 januari, de laatste van La Serena naar Valparaiso (Chili).

Klik hier voor de uitslag van de trucks van de tiende etappe.

Klik hier voor de stand in het truck-klassement na de tiende etappe.

Klik hier voor de uitslag van de trucks van elfde etappe.

Klik hier voor de stand in het truck-klassement na de elfde etappe.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Doe mee & win een schaalmodel van Mammoet
Baankaart Profile Truckstar Festival 2025
Evenementen agenda
21 december 2024
NAMAC miniatuurautobeurs 2024
11 januari 2025
Broshuis Event 2025
16 maart 2025
29e DAF verzamelbeurs
04 mei 2025
Chauffeursdag De Peeltruckers
17 mei 2025
Putte Lights on 2025
23 mei 2025
Superdik 2025
Zie volledige agenda