Vanaf 2022 moeten alle nieuwe trucks in Europa zijn voorzien van een dodehoeksysteem. Vanaf 2024 gaat die eis ook gelden voor bestaande trucks. Het is onderdeel van een langtermijndoelstelling van de Europese Unie om tegen 2050 het aantal verkeersdoden en zwaargewonden tot bijna nul terug te brengen.
Behalve een dodehoeksysteem zullen nieuwe trucks volgend jaar ook moeten worden uitgerust met een systeem dat waarschuwt voor slaperigheid en dat waarschuwt als de bestuurder afgeleid raakt door de mobiele telefoon. Ook moeten nieuwe trucks dan standaard worden uitgerust met achteruitrijbeveiliging met camera of sensoren. Tevens zullen ze een datarecorder (black box) aan boord moeten hebben. Daaruit kunnen gegevens worden gehaald in geval van een ongeluk.
Nieuwe techniek
De afgelopen jaren is er een groot aantal nieuwe technologieën ontwikkeld. De Europese Commissie wil dat die worden gebruikt om het aantal doden en gewonden die er in het verkeer vallen te verminderen. Op dit moment komen op de wegen in de Europese Unie jaarlijks rond de 25.000 mensen om het leven. Negentig procent van het aantal ongelukken is toe te schrijven aan menselijke fouten.
Vrijwel alle truckfabrikanten leveren tegenwoordig af fabriek dodehoeksystemen die de bestuurder waarschuwen als zich een fietser of voetganger in de dode hoek bevindt. Het is bij alle merken echter een optie en lang niet alle kopers kiezen ervoor. Ook zijn er dodehoeksystemen die achteraf kunnen worden ingebouwd op al bestaande trucks. Hiervoor is de belangstelling echter ook niet heel groot. En dat terwijl de kosten niet opwegen tegen de schade die ontstaat wanneer er een dodehoekongeval plaatsvindt. Dodehoeksystemen zijn al vanaf € 800,- (exclusief inbouw) te koop.
Mercedes-Benz loopt op dit moment voorop met een intelligent dodehoeksysteem, de Active Side Guard Assist (ASGA). Het systeem kijkt door middel van radar of zich een fietser of voetganger in de dode hoek bevindt. Aan de hand van de stuurhoek en de snelheid bepaalt het of een aanrijding dreigt. Is dat het geval, dan waarschuwt het de bestuurder door middel van waarschuwingslampjes in de A-stijl en vervolgens met een geluidssignaal. Als de bestuurder dan nog steeds doorgaat met zijn manoeuvre, grijpt het systeem in door te remmen.
Dit bericht verscheen eerder in Truckstar 11/2021.