Dodehoekspiegel werkt niet in België
Het aantal dodehoek-ongelukken in België tussen vrachtwagens en zogeheten zwakke weggebruikers is de afgelopen tien jaar niet gedaald.
Dit blijkt uit onderzoek van het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV) waarover de Belgische krant Het Belang van Limburg schrijft. Deze uitkomst is opmerkelijk aangezien in 2003 de dodehoekspiegel verplicht werd voor vrachtwagens, maar dus niet lijkt te werken. In 2009 – het meest recente jaar waarvan cijfers beschikbaar zijn in België – verongelukten vijf fietsers, raakten twaalf personen zwaargewond en 39 lichtgewond in de dode hoek.
Ter vergelijking, in 1999 overleden acht mensen, raakten negen personen zwaargewond en 43 lichtgewond. In Nederland liggen de aantallen trouwens hoger. Hier vallen jaarlijks gemiddeld ongeveer twintig doden en veertig tot vijftig zwaargewonden als gevolg van dodehoekongevallen.
Staatssecretaris Schouppe
De Belgische staatssecretaris voor Mobiliteit, Etienne Schouppe, had om het BIVV-onderzoek gevraagd. Schouppe heeft overigens ook het LexGuard-systeem en Lisa-2-Alert systeem laten testen op zo’n honderd trucks van ondermeer supermarktketen Colruyt en DHL.
Maar volgens Schouppe kon ook bij deze systemen niet bewezen worden dat ze verkeerssituaties veiliger maken. “Ik kan de sector dus niet verplichten om ze aan te schaffen”, aldus Schouppe. Overigens geven de systemen vaak vals alarm als het regent, zo schrijft Het Belang van Limburg.
Zestig dodehoek-ongevallen per jaar
In België gebeuren ieder jaar ongeveer zestig dodehoek-ongevallen. De oorzaken zijn: verkeerde spiegelafstelling, chauffeurs die niet op een cruciaal moment in hun spiegels kijken, en fietsers die zich niet bewust zijn van het gevaar en dingen doen die ze niet moeten doen. Wellicht kan ook aan de Belgische infrastructuur het een en ander verbeteren, om fietsers en snel verkeer beter uit elkaar te houden.
Foto: Ook truckfabrikant Volvo houdt zich met het dodehoek-probleem bezig. Deze FH is uitgerust met laser-scanners en ultrasone sensoren die de omgeving in de gaten houden aan de rechterkant van het voertuig. Wanneer een fietser of voetganger te dichtbij komt, wordt de chauffeur gewaarschuwd met behulp van het knipperen van lampen en hoorbare waarschuwingssignalen.