Volvo hield onlangs een interessante persbijeenkomst waarin vanalles uit de doeken werd gedaan voor 2013.
Het was een lang en uitgebreid verhaal wat we te horen kregen, maar daarmee niet minder interessant. Er staat dit jaar namelijk veel te gebeuren. Vanaf april zullen we de eerste nieuwe FH’s in klantenkleuren gaan zien. En ook in april zal Volvo de nieuwe FM lanceren.
Interessant is dat van de bestellingen voor de nieuwe FH het voor 51 procent Euro 6-uitvoeringen betreft. De nieuwe FH komt dus geen dag te vroeg, zo blijkt.
Alternatieve aandrijvingen
Volvo lanceerde de afgelopen periode twee trucks met alternatieve aandrijflijnen in Nederland: de FM Methaandiesel en de FE Hybrid. De resultaten na één jaar en 430.000 kilometer met de FE Hybrid zijn positief. Er is tot nu toe geeneen auto met pech stil komen te staan en er wordt – afhankelijk van de inzet – lekker wat diesel bespaard.
Stille verrassing
Een verrassing voor Volvo is echter dat klanten vooral ook het stilte-aspect van de truck waarderen, en daarmee ook toestemming krijgen om ’s nachts in binnensteden supermarkten te bevoorraden. Je kan met de FE Hybrid namelijk gedwongen elektrisch rijden, en dan is ie erg stil. Drie bedrijven die er mee rijden hebben inmddels nieuwe FE Hybrids besteld, en ook de gemeente Breda heeft er twee aangeschaft voor de inzameling van huisvuil.
We lopen voorop met Methaandiesel
Van de FM Methaandiesel zijn er inmiddels 26 verkocht. Dit zijn 6×2-trekkers met 460 pk die momenteel alleen in Nederland, Zweden en Groot-Brittannië worden aangeboden. Nederland loopt hiermee samen met die landen voorop in Europa. Probleem was in eerste instantie echter de mogelijkheid om LNG te tanken, dat is sterk gekoeld, vloeibaar gemaakt gas, dat met diesel wordt bijgemengd en zorgt voor een schone en stille verbranding. In Zwolle en in Veghel zijn er inmiddels permanente vulpunten, plus een tijdelijk vulpunt in het Westland. Shell opent op niet al te lange termijn echter nog een tiental vulpunten.
Inmiddels staan er nog eens 26 FM’s Methaandiesel in de orderboeken. Dit jaar komt het systeem ook in Euro 6-uitvoering. Voor de FE Hybrid zal er ook een Euro 6-uitvoering komen, en dat is een uitdaging. Om de uitlaatgassen zo schoon te krijgen dat ze de Euro 6-norm halen, moet er een zeer hete verbranding plaatsvinden. Met een motor die geregeld uitgeschakeld wordt – en afkoelt – is dit met recht een uitdaging.
Strategie Volvo Group
Maar achter de schermen gebeurt er dit jaar ook vanalles. Volvo Trucks is onderdeel van de Volvo Group, net als Renault Trucks, Mack, UD Trucks, en Eicher. Merken die allemaal zijn toegevoegd aan de Volvo Group onder de vorige topman: Leif Johansson, die van 1997 tot 2011 bij Volvo de scepter zwaaide.
Nu die merken allemaal hun plekje gevonden hebben onder de Volvo Group-paraplu is het tijd voor een nieuwe fase. En dat behoeft enige uitleg.
Van nummer 2 naar nummer 5
In 2004 was Volvo de nummer twee truckmaker in de wereld in het segment boven de zestien ton, (153.000 trucks) achter Daimler Trucks, (204.000 trucks). Daaronder volgden de Aziatische truckbouwers FAW en DongFeng, en Paccar, Scania, MAN, International, etc.
In 2010 zag dat plaatje er ineens heel anders uit. Daimler was nog altijd de wereld-marktleider met 232.200 trucks, maar op de plaatsen twee, drie en vier stonden FAW, Sinotruck en DongFeng. Pas op de vijfde plaats met 133.000 trucks komen we de Volvo Group weer tegen.
Om weer op de tweede, of eerste plaats te komen besloot men in Göteborg een aantal dingen anders te doen. Er werd een grote interne reorganisatie doorgevoerd en er werd gekozen voor een zogeheten ‘Customer Segmentation’.
De Volvo Group wil zoveel mogelijk verschillende soorten klanten kunnen bedienen. Volvo deelt de wereldwijde truckmarkt hiervoor op in vier segmenten: van Basic (goedkope trucks met eenvoudige technologie) tot Value, High End en Premium.
Schifting noodzakelijk
Probleem is echter dat vier van de huidige merken zich in het High End-gebied bevinden: Mack, Renault, UD en Volvo. Aleen het Indiase Eicher is een typisch Basic-merk.
Om het volle verkoop-potentieel te benutten komt er een schifting in welk segment de individuele merken voornamelijk zullen gaan bedienen.
Eicher blijft een Basic-merk. Het Japanse UD Trucks wordt een merk voor het Value-segment. Hier ligt een enorm potentieel want dit zijn opkomende markten in landen in bijvoorbeeld Afrika, het Midden-Oosten en grote delen van Azië.
Renault krijgt kansen in groeimarkten
De positie van Renault Trucks komt tussen het Value-segment en het High End-segment te liggen, een klein stapje terug van de huidige positie. Renault zal daarmee echter wel, net als UD Trucks, een enorme slag kunnen slaan in de opkomende truckmarkten.
Mack blijft High End
Mack Trucks blijft een High End-merk, dat natuurlijk vooral in landen als Amerika, Canada, Mexico, Australië en Nieuw-Zeeland een sterke reputatie heeft en zal behouden.
Volvo Trucks wordt Premium
Volvo Trucks zal binnen de Volvo Group stijgen naar het Premium-segment. Naast Europa zal Volvo Trucks daarmee vooral in westerse werelddelen, zoals in Noord-Amerika, Australië, enkele rijke Aziatische landen en Zuid-Afrika, etc.) concurreren met vergelijkbare premium-merken, met de meest vooruitstrevende technologie en de sterkste imago’s.
Alle merken onder centrale aansturing
Met deze nieuwe positionering ontstaat ‘global coverage’, waarbij alle merken bovendien centraal aangestuurd zullen worden, per wereldregio. Europa is hierin echter een uitdaging vanwege de huidige positie van Renault.
Positie Renault in Europa
Zoals gezegd was Renault van huis uit een High End-merk. Het geheel nieuwe truck-gamma wat Renault dit jaar in juni zal presenteren is daar nog altijd op geënt. Ergens gaat dit dus in tegen de nieuwe positionering van Renault als Value- en High End-merk. De nieuwe Euro 6-Renaults zijn High End/Premium-segment trucks, en het zal daarom nog wel even duren voordat de nieuwe strategie volledig geïmplementeerd is.
Dealernetwerk Volvo Renault in NL op de schop
Ook op andere manieren gaat de Volvo Group op een nieuwe manier werken. Zo zal in Nederland bijvoorbeeld het Renault-dealernetwerk geïntegreerd worden in het Volvo-netwerk, net zoals in de meeste landen in Europa. Dit betekent echter niet dat alle Renault-dealers verdwijnen.
Renault België blijft aparte organisatie
Alleen in landen waar Renault een groter marktaandeel heeft, en een hoger gemiddeld aantal trucks per dealer, zullen de dealer- en distributienetwerken gescheiden blijven. België is daar een voorbeeld van. In totaal is daar een Renault truckvloot van bijna 7.900 voertuigen, (marktaandeel 6,7 % – zwaarder dan tien ton) verdeeld over 25 dealervestigingen, ofwel 315 trucks per vestiging.
Het aantal van 300 trucks wordt als minimum voor een gezonde dealervestiging gezien.
Onhoudbare verhouding in NL
In Nederland zien we voor Renault echter een heel andere verhouding. Hier bestaat de vloot uit slechts 4.100 trucks (marktaandeel 2,8%), die verdeeld zijn over 27 dealer-vestigingen. Dat zijn slechts 153 trucks per dealer gemiddeld, en dat is een onhoudbare situatie.
Om toch een goeie Renault-service te kunnen blijven bieden, gaan Volvo-dealers daarom ook lichte Renault-voertuigen verkopen en onderhoud en reparatie doen aan alle Renault trucks, bovenop al het Volvo-werk en verkoop. Daarnaast zullen enkele Renault-dealers verdwijnen, of zoals in het geval van de Renault-dealer in het Westelijk Havengebied in Amsterdam, overgaan in een Volvo-dealer.
“Een sterk en financieel gezond geïntegreerd Volvo Trucks en Renault Trucks-netwerk is van groot belang om een optimale dienstverlening te waarborgen voor onze klanten”, zegt Wabe van Solkema, Algemeen Directeur Volvo Group Nederland. “Door het realiseren van deze integratie verbeteren we de kwaliteit van de dienstverlening voor onze klanten, verhogen we de dichtheid van ons netwerk en vergroten we het productaanbod per vestiging.”