Dit krijgt nog een staartje…
TNT Express testte onlangs succesvol de ‘Ecotail’.
Regelmatig komen er voorbeelden voorbij van aerodynamische hulpstukken om brandstofverbruik terug te dringen. Veelal blijft het dan bij testmodellen van trailerbouwers die vervolgens niet in de praktijk gebruikt worden. TNT Express heeft de door het Nederlandse bedrijf Ephicas ontworpen ‘Ecotail’ echter vijf maanden succesvol in de praktijk kunnen testen.
Het rijden met de EcoTail dringt het brandstofverbruik naar eigen zeggen met ruim 6% terug. Ephicas ontwikkelde het opvouwbare en inklapbare staartstuk samen met het Amerikaanse ATDynamics.
Geen tijdverlies
Tijdens de proef van vijf maanden reed de trailer een vaste route tussen Ede en Duiven. Omdat de maximale lengte van 16,50 meter wordt overschreden kreeg Ephicas voor de test een tijdelijke ontheffing van de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW). Gandert van Raemdonck van Ephicas: “We zijn heel tevreden met de uitgevoerde testen en de samenwerking met de RDW en TNT. Tijdens de operationele testen heeft de chauffeur geen vertraging opgelopen of hinder ondervonden van de EcoTail. De resultaten bewijzen dat met een simpele oplossing veel brandstof en CO2-uitstoot bespaard kan worden.”
De volgende stap is om de test met de EcoTail uit te breiden. Daarnaast is Ephicas samen met partner PART (Platform for Aerodynamic Road Transport) in overleg met beleidsmakers in Brussel om te komen tot een aanpassing van regelgeving van de maximale voertuiglengte ten behoeve van aerodynamische hulpmiddelen.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
1 ding het ziet er in ieder gevan kansloos uit je gaat toch niet met een trailer met een staart rijen en het lijkt me ook dat het giganties uitzwenkt