Iveco lanceert vandaag de vernieuwde Stralis, de Stralis Hi-Way.
De nieuwe Stralis heeft een fris en tevens vertrouwd gezicht gekregen. Ook het interieur is onder handen genomen en is weer helemaal van deze tijd. Tijdens een persconferentie in Turijn werd uitgebreid uit de doeken gedaan waar Iveco heen wil met de nieuwe Stralis.
Zo kreeg Iveco tijdens de ontwikkeling van de nieuwe Stralis van haar klanten en dealers een duidelijke boodschap mee: ‘Zet niets overbodigs op de auto en houdt de kosten voor het gebruik van de truck zo laag mogelijk’. Daarnaast was ook duidelijk dat het interieur een stevige opknapbeurt behoefde.
Een korte eerste indruk leert dat dit laatste absoluut verbeterd is. Het dashboard is mooi donker, is – zo op het eerste oog – goed afgewerkt en heeft een mooie soft-touch omlijsting. De geventileerde stoelen zijn eveneens prachtig, net als het licht-getinte interieur. De kleurstelling is vergelijkbaar met die van de Scania R-serie en de nieuwe Actros.
Ook de bedden zijn aangepakt en er is meer ruimte om spullen, paperassen, flessen, bekers, kleding etc. kwijt te kunnen, om de ruime koelkast niet te vergeten.
Slimme Euro 6-techniek
Iveco heeft zo’n 300 miljoen euro gestoken in de ontwikkeling van de nieuwe Stralis. Daarvan is 180 miljoen opgegaan aan nieuwe motor- en uitlaatgas-technologie. Het resultaat daarvan is een uniek SCR-systeem, (AdBlue), dat EGR (uitlaatgas-recirculatie) overbodig maakt om de Euro 6-norm te halen: het Hi-eSCR-systeem.
Dit betekent een gewichtsbesparing ten opzichte van de Euro 6-concurrenten die tot nu toe allemaal EGR-techniek gebruiken in combinatie met SCR. De Iveco-motor loopt hierdoor op een iets lagere temperatuur, wat betekent dat er minder energie als warmte verloren gaat.
Het AdBlue-verbruik komt iets hoger uit dan de Euro 5-motoren, maar het dieselverbruik ligt zelfs ietsjes lager, volgens Iveco, en dat is iets wat voor de andere merken een uitdaging zal blijven. De zogeheten ’total costs of ownership’ liggen bij de nieuwe Stralis volgens Iveco vier procent lager, terwijl de auto straks op de tweedehandsmarkt gemiddeld vier procent meer moet opbrengen. Maar, hij is ook iets duurder dan zijn voorganger, gemiddeld vijf procent voor een Euro 5-uitvoering en naar verwachting tussen de zeven en negen procent duurder voor een Euro 6. Die laatste versie kan binnenkort besteld worden in landen waar een subsidieregeling geldt, zoals in Nederland.
Als chauffeur heb je met deze Stralis in ieder geval weinig meer te klagen. Maandag gaan we zelf rijden en volgt een kort rijverslag. Hieronder staan alvast enkele foto’s.
Op het Youtube-kanaal van Iveco zijn verschillende video’s over de Stralis Hi-way te vinden.
Het dashboard is er enorm op vooruit gegaan. De display rechts in het dashboard is een touch-screen.
De Stralis heeft een glad, prettig ogend front gekregen.
De lijnen van de ‘oude’ Stralis zijn aan de zijkant nog het duidelijkst herkenbaar.