Bij Joh. van der Zand uit Waardenburg is sinds kort een nieuwe MAN TGX 18.460 LL-U met de grote XXL-cabine in gebruik genomen. De nieuwe bakwagen gaat exclusieve auto’s vervoeren voor importeurs, dealers en voor de meer welgestelde medeburger. ROSIERVANDENBOSCH Bedrijfswagens tekende voor de levering.
Het veelzijdige bedrijf Joh. van der Zand uit Waardenburg is vooral bekend vanwege bergingsactiviteiten. In heel Europa kan dit bedrijf gestrande bedrijfsvoertuigen repatriëren en daarmee heeft Van der Zand flink naam gemaakt. Daarnaast staat het bedrijf bekend om zijn alarmcentrale voor ongepland stilgevallen trucks. Een derde activiteit betreft het vervoer van exclusieve auto’s.
Daarvoor koos Joh. van der Zand voor een MAN TGX en dan meteen in de allermooiste en meest exclusieve uitvoering. De bakwagen is rondom luchtgeveerd. “Dat is belangrijk, want de duurdere, meer exclusieve auto heeft vaak een geringere bodemspeling. We hebben speciale oprijplaten ontwikkeld om de auto’s schadevrij te kunnen laden en lossen. Een onderdeel daarvan is dat de chauffeur met behulp van luchtvering de vooras omhoog zet”, zegt directeur Arno de Heus van het bedrijf. Maar er is nog veel meer aan boord om te zorgen voor veilig vervoer. De opbouw kent een tweede laadvloer en is voorzien van de mogelijkheid om wielkuipen te creëren. “Daarmee staan de auto’s steviger en kunnen we binnen de vier meter toch twee auto’s laden, ook als dat grotere en dus hogere SUV’s zijn”, aldus De Heus. De opbouw kent verder een lier, beveiliging tegen lekkage van de mee te nemen auto’s, en er zijn tal van mogelijkheden aan boord om de lading veilig vast te zetten. De MAN heeft verder schokdempers die ertoe bijdragen dat overhellen in bochten zo goed als onmogelijk is. “We kozen voor MAN vanwege de voor dit werk gunstige, lage chassishoogte”, legt De Heus uit. Hij vertelt dat het geheel is afgerond met een 5,5 tons laadklep en dat de laadvloeren elk ook goed zijn voor 5,5 ton gewicht. Daarmee kan iedere auto die in Europa wordt verkocht probleemloos vervoerd worden.
De nieuwe MAN heeft er inmiddels al de nodige kilometers op zitten. “Vaak betreft dit exotische bestemmingen”, verklaart De Heus. “Daar waar fotosessies gedaan moeten worden voor folders. Dat varieert van de Zweedse bossen tot en met Venetië, maar ook Spaanse en Portugese landschappen.” Eenmaal ter plekke rest de chauffeur weinig anders dan frequent wachten. Fotosessies nemen vaak meerdere dagen in beslag. Dat leidt ertoe dat de chauffeur al die tijd in zijn cabine leeft. Om die reden werd gekozen voor de XXL-cabine. Daarin ontbreekt het de chauffeur aan niets. Gekozen werden de beste en mooiste stoelen, de cabine is verder van alle denkbare gemakken voorzien.
De MAN TGX van Joh. van der Zand heeft een opklapbare achterbumper of stootbalk. De chauffeur kan de balk opklappen wanneer een bijpassende aanhanger gereed is. Dan kunnen er vier auto’s per rit mee en wordt de inzet nog efficiënter.