Dieselblend bij Van Rooijen
Van Rooijen Logistiek uit Eindhoven heeft onlangs 25 nieuwe DAF’s in gebruik genomen, waarvan zes op een mix van diesel en aardgas rijden.
De XF105’s hebben daarvoor vier knettergroene gastanks aan het chassis hangen waar in totaal 480 liter CNG (Compressed Natural Gas, ofwel aardgas) in gaat. Het diesel-blend-systeem van Prins bepaalt tijdens het rijden de optimale mix van aardgas en diesel. De uitstoot van allerlei narigheid, zoals CO2, gaat met het systeem omlaag en dat is voor Van Rooijen belangrijk.
Lean and Green
Het bedrijf heeft zich namelijk gecommitteerd aan een CO2-uitstoot-reductie van twintig procent in 2013 en daarvoor inmiddels ook al de zogeheten ‘Lean and Green’-award ontvangen.
Om die CO2-doelstelling te behalen heeft het bedrijf tevens het dak van haar vestiging in Turnhout voorzien van zonnepanelen (30.000 m2), waarmee niet alleen in de eigen stroombehoefte wordt voorzien, maar ook in die van 400 woonhuizen in de omgeving.
Wat betreft de levering van de 25 nieuwe DAF’s, die bestaat uit: twaalf FT XF105.410 trekkers; één DAF FAN XF105.460 bakwagen voor LZV-inzet; twee FA CF75.310 Space Cab bakwagens; negen DAF FA CF65.220 bakwagens met slaapcabine en één FA LF55.220 bakwagen.
Pensloten
Alle voertuigen hebben de AS Tronic-versnellingsbak, voor- zij- en achterzicht camerasysteem en een Cargo-Lock-systeem voor deurvergrendeling van laaddeuren. Na het laden of lossen vergrendelt Cargo-Lock na drie seconden automatisch de laaddeuren met stalen pensloten, waardoor de kans op diefstal afneemt. De opbouw van de bakwagens betreft koelopbouwen met carrier-koelmotor voor geconditioneerd vervoer, en zijn van Schmitz Trailer B.V. uit Zevenbergen.