| 11:35 | Robert Servaas

Die laatste kilometer

Strenge regelgeving, milieuzones, congestie. Zomaar wat uitdagingen waarmee het wegtransport tegenwoordig te maken heeft. En dan met name stadsdistributie. Vandaar dat er steeds meer aandacht gaat naar de zogenaamde last mile delivery. Ofwel hoe krijg je de producten in een drukke stad het best bij de klant. Daarvoor zijn inmiddels tal van kleine, vaak elektrische, voertuigen op de markt waarvan er enkele te zien waren op de vakbeurs Fleet Expo die afgelopen dagen gehouden werd in de Jaarbeurs in Utrecht. We lopen ze even langs.

Spijkstaal Iona XS

Deze fabrikant is van oudsher bekend van de melkwagentjes die vroeger langs de deur kwamen of de rijdende winkel van de SRV. Hun nieuwste is deze elektrische besteller met een laadvermogen van 500 kg. Echt bedoeld voor in de stad want de topsnelheid ligt op 75 km/u. De actieradius moet zo’n 200 km zijn.

Mobilize Bento

Deze stond op de stand van Renault en heeft dan ook veel gelijkenis met de Twizy, het kekke stadsautootje dat Renault in 2012 op de markt bracht. De Bento beschikt over een klein laadbakje met een inhoud van 868 liter en komt 149 kilometer ver op één acculading. De topsnelheid is beperkt tot 80 km/u.

Mubea

Een andere mogelijkheid is een cargobike zoals deze Cargo pack met een laadvermogen van 200 kg. Dankzij elektrische ondersteuning haalt de fiets maximaal 25 km/u. Dergelijke oplossingen worden onder meer al door PostNL en DHL gebruikt. Ze bieden dan ook vele voordelen: er is geen rijbewijs voor nodig, er kunnen veel pakketjes mee en ze zijn smal genoeg om overal langs te kunnen.

Of deze voertuigen de oplossing gaan vormen in drukke binnensteden is de vraag want het laadvolume is beperkt. Er zijn er heel veel nodig om hetzelfde te kunnen vervoeren als met een truck. Hou er desondanks rekening mee dat je dit soort bestellertjes steeds vaker zult gaan tegenkomen op je route.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie