Van den Bosch uit het Brabantse Erp is een logistiek dienstverlener met vestigingen in diverse landen. Onlangs schafte het bedrijf dertig nieuwe MAN TGX-trekkers aan, die worden geleverd door Den Engelsen Bedrijfswagens.
MAN is een van de merken die al te vinden waren in de vloot van Van den Bosch. “Maar met de nieuwe generatie heeft MAN weer een duidelijke stap gezet. Het is in alle opzichten een betere truck geworden dan de uitvoeringen die we nu nog in de vloot hebben”, zegt Antony van Lierop van Van den Bosch. “De voorloopas is een ingebouwde zekerheid om te allen tijde de aslastwetgeving te respecteren in het intermodale transport. Verder bouwen we de trucks op in eigen beheer, voor een efficiënte inzet in het tank- en bulkvervoer.”
De nu aangeschafte trekkers zijn van het type TGX 18 en 24.470. Het merendeel, 27 stuks, met twee assen. Daarnaast schafte Van den Bosch drie MAN’s TGX 24.470 aan voorzien van een 4,5 tons voorloopas. Deze trekkers zullen ingezet worden in het Verenigd Koninkrijk. Alle trekkers zijn voorzien van de GM-cabine die is voorzien van een geïntegreerde standairco. “De voertuigen zijn voorzien van diverse veiligheidssystemen en volledige LED-verlichting. De extra uitrusting in combinatie met de sterkere motor geeft slechts een beperkt extra gewicht wat een van de doorslaggevende redenen is geweest waarom wij voor MAN hebben gekozen,” zegt Van Lierop.
Grote vloot
De vloot waarmee Van den Bosch actief is in Europa, telt zo’n 250 trekkende eenheden. “MAN speelt in het wagenpark een voorname rol. Het merk voldoet aan onze eisen, en die zijn in deze sector beduidend hoger dan in andere disciplines van het wegvervoer.” Van den Bosch streeft ernaar om de drie Nederlandse vestigingen in 2025 geheel klimaatneutraal te laten opereren. “We onderzoeken in hoeverre we elektrische of waterstof-aandrijving kunnen implementeren. Daarin gaat MAN ook zeker een rol spelen. Processen die de veiligheid en kwaliteit moeten borgen in ons werk, sluiten hier naadloos op aan”, aldus Van Lierop.