Denen zetten in op 25,25m in EU
Goed nieuws voor voorstanders van de LZV in Europa: Denemarken heeft aangekondigd de weg vrij te willen maken voor de LZV in de EU tijdens haar EU-voorzitterschap de eerste zes maanden van 2012.
De Deense verkeersminister Hans Christian Schmidt zei dit in gesprek met de Deutsche Verkehrs-Zeitung. Denemarken begon – in navolging van Nederland – in de herfst van 2008 met een landelijke LZV-proef.
Deense test is succes
De Deense test is een groot succes. Eind 2010 reden er ruim 400 LZV’s in Denemarken. Transporteurs investeerden zelfs tijdens de crisis graag in de LZV. Bovendien blijkt er vanuit de maatschappij weinig weerstand te zijn tegen langere en zwaardere trucks, zo vertelde Ove Holm van branche-organisatie Dansk Transport og Logistik tegen Truckstar in oktober 2010.
Maar, behalve in de Scandinavische landen en Nederland, is er in andere landen nogal wat weerstand tegen de LZV, vooral ook in Duitsland. Hier lijken zaken als een verlaging van CO2-uitstoot en verminderde filedruk geen goede argumenten te zijn.
Nederlands transport enorm gebaat bij LZV
De Deense inzet om LZV’s in heel Europa toegelaten te krijgen is niet alleen belangrijk voor de Denen zelf, die met hun LZV’s al aansluiting hebben op het Zweedse en Noorse wegennet. Voor Nederlandse transporteurs staat er nog meer op het spel aangezien Nederland een LZV-eiland is. De efficiëntieslag die geslagen kan worden als Nederlandse transporteurs met LZV’s Duitsland en andere landen inmogen, is enorm.
Of er vanuit het bestuur van de EU enthousiast zal worden gereageerd op de Deense plannen, valt te bezien. De Europese Commissie is er in ieder geval alles aan gelegen om het transport in Europa groener te krijgen. De LZV zou daar een belangrijke rol in kunnen spelen.