Defensie Scania
| 15:24 | Rik Werner

Defensie plaatst mega-order nieuwe legertrucks bij Scania Zwolle

Defensie plaatst een order voor tweeduizend nieuwe legertrucks bij Scania in Zwolle. Dat meldt dagblad De Telegraaf vanochtend. Het betreft vrachtwagens van vijf, tien en vijftien ton.

Volgens de krant vervangen de Scania’s de huidige DAF-trucks. Een opmerkelijke switch, omdat het leger al sinds de jaren dertig van de vorige eeuw overwegend trucks, trailers en aanhangwagens van de Eindhovense fabrikant afneemt.

Eind 2018

Demissionair minister Hennis (Defensie) stuurt, aldus het ochtendblad, hierover binnenkort een brief aan de Tweede Kamer. Het aanbestedingsproject heeft volgens De Telegraaf bijna negen jaar geduurd. Met de order zou bijna 500 miljoen euro zijn gemoeid. De eerste in Zwolle gefabriceerde Scania-legervrachtwagens moeten in het laatste kwartaal van 2018 worden afgeleverd.
8 Reacties
  1. Goede beslissing van Defensie om voor Scania te kiezen! Ze hebben al goede ervaring met de Scania 8×8 en die order ging naar het bedrijf in Zwolle op een moment dat de directie van DAF haar neus op trok voor de order. Hoogmoedswaanzin van de USA bazen die kennelijk niet beseften dat DAF haar bestaansrecht heeft te danken aan de mega orders van Defensie in de vijftiger jaren en ook daarna. Altijd gelul over zogenaamde “Nederlandse producten” van DAF. Koopt men met veel bombarie bij de brandweer ondersteuningsvoertuigen van DAF (een 4×4 kunnen ze bij DAF niet leveren) gaat het om types CF. En daar is geen schroef Nederlands aan, cabine komt uit Frankrijk, motoren uit USA en de productie is 100 % Brits.

  2. Een europese aanbesteding impliceert dat elke fabrikant mee kan dingen. Als ik het goed heb begrepen haakte DAF af omdat zij zoveel mogelijk “civiele” wagens willen ombouwen tot legertruck zonder al teveel beslag te leggen op de produktiecapaciteit. Vroeger beschikte DAF over DAF Special Product , een bedrijf dat werd meegezogen in het toenmalige faillisement. Bij Scania komt de techniek voor de volle 100% uit Zweden, Zwolle assembleert alleen maar. Daf daarentegen ontwikkelt zelf, jammer dat díe werkgelegenheid niet wordt benut. Scania heeft de techniek op de plank liggen en is daardoor goedkoper. Zij leverden al eerder aan: Portugal, Duitsland (130 stuks) en…Frankrijk, plus nog veel meer landen buiten Europa. En daar gaat het om: een goed produkt tegen een goede prijs, zonder afbreuk te willen doen aan de kwaliteit van DAF.

  3. Defensie bestelt 2037 vrachtwagens binnen Nederland.
    Goed voor de werkgelegenheid in Zwolle.
    DAF is in Amerikaanse handen en daarmee ook officieel geen 100% Nederlands bedrijf meer.
    Ik zie het probleem niet.
    En ongefundeerd schreeuwen over steekpenningen is te bizar voor woorden…

  4. Schandalig, dat het leger geen DAF’s koopt.
    Scania is geen NL truck, deze wordrn hier alleen geassembleerd.
    Zou het zweedse leger ook 2000 buitenlandse trucks bestellen? Of het duitse leger?
    Ik denk het niet, maar de NL overheid doet wel meer rare dingen. Jammer voor de werkgelegenheid in Eindhoven!!

  5. Het is pertinent niet waar dat het leger vrijwel alleen maar Daf trucks heeft, er zijn wel degelijk nog de Scania’s in het bestaande trucks wagenpark. En vlak de vroegere FTF’s ook niet uit. Dus een correctie zou zeer wel op zijn plaats zijn.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie