Defensie Tatra
| 10:50 | Arjan Olsthoorn

Defensie neemt zes Tatra’s in gebruik

Defensie heeft nieuwe Tatra vrachtauto’s met autolaadkraan (ALK) en/of wissellaadsysteem (WLS) in gebruik genomen. De vrachtauto’s worden gebruikt bij het Opleidings-, Trainings- en Kenniscentrum Koninklijke Marechaussee (OTCKMAR) en de Nederlandse Defensieacademie (NLDA).

De trucks worden ingezet om goederen en gevaarlijke stoffen zoals brandstof en munitie te vervoeren.

De nieuwe vrachtauto’s hebben een uniek onderstel waardoor ze in elk terrein zeer wendbaar zijn. Het maakt niet uit of de ondergrond verhard, onverhard of ongelijk is. De meesturende achteras zorgt dat het voertuig met een aanhangwagen een kleinere draaicirkel heeft dan soortgelijke voertuigen.

Breed inzetbaar

Met het WLS kan de vrachtauto met een haakarm flatracks op het voertuig trekken of eraf zetten. Een flatrack is een platte bodem waarop je verschillende goederen vast kunt zetten. Zo kan de vrachtauto zware ladingen met afwijkende maten vervoeren. Sommige flatracks zijn uitgerust met een container of huif.

De ALK is een hijskraan waarmee je goederen op de flatrack hijst. De unieke krachtige nieuwe vrachtauto’s zijn door hun vermogen om te laden en te lossen en door hun meesturende achteras bijzonder breed inzetbaar.

Defensie Tatra

Training en onderhoud

De leverancier onderhoudt de voertuigen en leidt de chauffeurs op. Ook zijn de voertuigen uitvoerig getest om te kijken of ze voldoen aan de eisen van Defensie. Twee 8×8 aangedreven trucks met ALK en WLS gaan naar het OTCKMAR in Apeldoorn. De NLDA in Breda ontvangt vier 6×6 aangedreven vrachtauto’s met WLS. Samen met de voertuigen ontvangt de NLDA 2 aanhangwagens, tien flatracks, vier flatrackcontainers en twee flatracks met een huif.

2 Reacties
  1. Ik mis wel dat het een samenwerkingsverband is met DAF. Tatra levert de kale truck en DAF verzorgt de opbouw

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie