Net als in Nederland loopt de Deense LZV-proef als een trein.
In Nederland kwam deze week de duizendste LZV op de weg. In Denemarken rijdt inmiddels het respectabele aantal van zo’n 600 LZV’s. Het land begon in navolging van Nederland in 2008 met een LZV-proef. Die is net als hier meer dan succesvol te noemen.
Het Deense wegennet voor LZV’s wordt daarom verder uitgebreid. Ook het aantal LZV’s blijft groeien, zo vertelt Ove Holm van de Deense weg- en spoorvervoer-organisatie Dansk Transport og Logistik aan Truckstar.
Meer Deense P-plekken LZV’s
Momenteel wordt tevens een grote wens van Deense LZV-chauffeurs vervuld. De komende periode worden elf verzorgingsplaatsen geopend met adequate parkeermogelijkheden voor LZV’s.
De nieuwe parkeerplekken waren al geruime tijd nodig. Momenteel zijn er al LZV-plekken op negentien rustplaatsen, maar dat was niet genoeg.
Uitbreiding LZV-wegennet
“Daarnaast worden steeds nieuwe stukken van het hoofdwegennet vrijgegeven voor LZV’s en de verwachting is dat dit in de komende twee jaar wordt aangevuld met nog eens duizend kilometer aan gemeentelijke wegen”, aldus Holm.
“Ook wordt verwacht dat de LZV-proef na 2016 verlengd zal worden tot 2030. Hier moet de Deense politiek zich nog over uitspreken”, zo besluit Holm.
Dit is het huidige Deense LZV-net op de hoofdwegen.
Geen ontheffing
Deense transporteurs met LZV’s moeten wel aan enkele voorwaarden voldoen maar hoeven niet zoals in Nederland een speciale ontheffing aan te vragen. Het aantal van 600 LZV’s is daarom afgeleid van het aantal link-trailers en dolly’s dat op kenteken staat.
Het wachten is nu nog op een LZV-ferry tussen de Eemshaven/Delfzijl en bijvoorbeeld het Deense Esbjerg om een verbinding te creëren tussen ons land en Scandinavië. Voordeel voor de Denen is dat zij wel aansluiting hebben met andere landen, waaronder buurland Zweden. Vanuit Nederland kunnen we misschien deze zomer de grens over met België. Ook enkele Nederlandse transportbedrijven hebben namelijk aanvragen ingediend om met de Vlaamse LZV-proef mee te mogen doen.
Deense transporteurs laten de voordelen van de LZV ook graag aan de buitenwereld zien.
Veilig, en met minder CO2-uitstoot vervoeren LZV’s in Denemarken vele duizenden tonnen aan vracht. Het milieu, het transport en de verkeersveiligheid varen er wel bij.