Een deel van de Westrandweg bij Amsterdam gaat nog dit jaar open.
In december wordt vanaf knooppunt Raasdorp – waar de bestaande A5 nu aansluit op de A9 – het eerste deel van de Westrandweg A5 geopend tot de aansluiting Luvernes in het Westelijk Havengebied.
Daarmee krijgt het Westelijk Havengebied een nieuwe ontsluiting, uitstekend nieuws voor truckend Nederland. Maar ook voor de bedrijven in het Westelijk havengebied is de nieuwe ontsluiting een impuls.
Nog flink wat werk
Maar voor het zover is, moet er tot december nog flink wat werk verzet worden. Omgevingsmanager Jan Rienstra van Rijkswaterstaat legt uit: “We gaan in verschillende fasen asfalteren, de laatste laag brengen we eind oktober aan. Dit ZOAB (zeer open asfalt beton) reduceert het geluid. Ook brengen we de voegovergangen op de viaducten aan, plaatsen we geleiderails en testen we verschillende systemen.”
Daarnaast worden er camera’s, bewegwijzerings- en signaleringsportalen en verlichting geplaatst en krijgt het wegviaduct nog extra verkeerstechnische installaties. Denk aan stilstanddetectie, afsluitbomen en een intercominstallatie voor gestrande weggebruikers.
Laatste deel in 2013
Het laatste deel van de Westrandweg gaat in het voorjaar van 2013 open. Dit loopt vanaf de aansluiting Luvernes tot de A10-West.
Project klaar in 2014
Tegelijkertijd gaat de oude Coentunnel dicht voor een renovatie en wordt de Tweede Coentunnel geopend. “In 2014 is het totale project af en is de volledige capaciteit beschikbaar voor de weggebruiker”, aldus Rienstra. De totale lengte van de Westrandweg – tussen de Coentunnel en knooppunt Raasdorp – is tien kilometer.
Foto: Voor de aansluiting met knooppunt Raasdorp moest er een viaduct over de Ringvaart van de Haarlemmermeer gebouwd worden. Met een lengte van 62 meter, werden hiervoor de langste viaductliggers ooit in Nederland gemaakt en gebruikt. (ANP)