| 12:18 | Arjan Olsthoorn

De Vet kiest voor Scania vanwege modulaire opbouw

Bronbemalingsspecialist De Vet Waterbeheer met vestigingen in Mill en Goch (Duitsland) neemt een nieuwe Scania G410 als 6×4 met een gestuurde hefbare naloopas in gebruik. Het is de vijfde Scania binnen een wagenpark van acht voertuigen. De Vet koos opnieuw bewust voor het Zweedse merk omdat Scania als enige af fabriek de voor De Vet ideale configuratie kan leveren.  

“Vroeger reden wij ook graag met een ander merk”, geeft directeur mede-eigenaar Thijs de Vet een toelichting op de keuze. “Maar die kan meer en meer in het door ons gewenste segment maar een beperkt aantal smaken leveren. Scania heeft een volledig modulaire opbouw. Daarmee kunnen wij moeiteloos precies die configuratie bouwen die ons het beste past. Daarnaast rijden onze machinist/chauffeurs ook graag met het merk. Dat telt ook mee.”

Bronbemaling

De Vet gebruikt zijn trucks voor het transport en het plaatsen van al het materieel dat nodig is voor het boren van bronnen en het aanleggen van bronbemaling: het tijdelijk verlagen van de grondwaterspiegel. “Dat laatste gebeurt doorgaans in combinatie met een bouwproject en dat is waar ons bedrijf al bijna 100 jaar in is gespecialiseerd”, vertelt Thijs. “Het is een nichemarkt waarin wij in Nederland maar zeker ook in Duitsland heel goed zijn. Onze mannen zijn echte specialisten. Ze zijn wel veel meer bronbemaler dan chauffeur. Het is een apart vak waarbij je in weer en wind staat. Dat moet je wel liggen. Mensen houden het bij ons óf het geen week uit, óf ze blijven hun hele werkzame leven.”

Lees ook: Bijzondere Scania Longline voor Øyvind Jensen

De trucks van De Vet rijden amper 50.000 kilometer per jaar. “Zeker in de bronbemaling is de combinatie truck/kraan voor ons in de eerste plaats een deel van ons gereedschap.” Wel heel specialistisch gereedschap. “Wij stellen hoge eisen aan een voertuig. Dit ook in verband met de locaties waar wij komen. Wij werken voor een bouwproject uit. Dus als wij arriveren, is er heel vaak nog helemaal niets. Daarom willen wij een op twee assen aangedreven voertuig. Dat wij ook nog een derde as nodig hebben, komt omdat wij heel bewust de kraan achter op de auto plaatsen.”

Inliner

“Die positie werkt voor ons om meerdere redenen het beste. Ten eerste hebben we zo het grootste bereik om de auto heen zodat we die bijvoorbeeld tijdens het inspoelen van filters minder vaak hoeven te verplaatsen. En de tweede reden voor die positie is omdat wij de kraan af en toe oneigenlijk inzetten. Wij hijsen daarmee niet alleen ons materieel op zijn plaats, maar drukken er soms ook buizen mee de grond in. Dan wil je niet over de cabine heen moeten werken vanwege het gevaar dat je het dak raakt.”

Vanwege die zware inzet komen er krachten op het materieel te staan waarvoor het eigenlijk niet gemaakt is. “Het meeste natuurlijk op de 24ton/m Atlaskraan, maar ook van de truck vraagt dit wat meer. Daarom is het heel fijn dat Scania af fabriek zowel een heel laag chassis alsook een inliner tegelijk levert. Hoe sterk dat is, merken we aan het hulpframe voor de kraan. Dat kan lichter van constructie zijn dan voor een ander merk.”

Opbouw

Omdat men bij De Vet wel tot 15 jaar met een voertuig doet, spelen zaken als TCO, uptime en service een belangrijke rol. “Daarin scoort Scania heel goed. Ook vanwege de goede ondersteuning vanuit de dealer hebben wij er eigen nooit wat aan en mede dankzij de zuinige 410 pk sterke SCR-only motor is de TCO ook dik in orde.”

De nieuwe Scania is het eerste voertuig van de laatste generatie dat De Vet koopt. “Maar de opbouw door Bofram uit Zeeland (NB) is nagenoeg identiek aan de vorige. Dus ook met aan beide zijden RVS kisten langs het frame voor al het losse materieel. Wel kozen we voor deze auto voor een XT-uitvoering voornamelijk vanwege de wat hoger geplaatste stalen bumper.”

‘Iedereen gelukkig’

“En uiteraard heeft deze auto een volledig geautomatiseerde versnellingsbak. Onze andere Scania’s hebben nog de vorige versie automaat die bij wegrijden en het tot stilstand komen nog een koppelingspedaal verlangt. Het voordeel daarvan is dat onze chauffeurs tijdens het manoeuvreren en in het terrein juist dankzij dat koppelingspedaal heel precies kunnen werken. Dat willen ze niet kwijt. Daarom gaan we voor deze auto voor een ‘clutch on demand’. Want Scania heeft als enige nog de combinatie van een volledige automaat mét de mogelijkheid om ook nog met de voet te kunnen (ont)koppelen. Zo houd ik iedereen gelukkig.”

De nieuwe G 410 cabine krijgt via Estepe uit Heesch drie gecertificeerde zitplaatsen. “Dat hebben al onze auto’s want een team is bij ons drie man en we slapen nooit in het voertuig. De mannen gaan ’s avonds weer naar huis. Dat komt ook omdat wij het grootste deel van onze bronbemalingen op afstand monitoren. De bewaking en het regelen van het grondwaterpeil kunnen wij vanaf kantoor. Dus het meeste werk voor onze bronbemalingsteams is het op- en afbouwen van de installaties.”

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie