*

| 08:00 | Bert Mateboer

De strijd om de chauffeur

Er is een tekort aan chauffeurs. Bij een grote vraag en een klein aanbod, gaan de prijzen omhoog, zou je denken. Nee, zo werkt het niet in het transport. Dat blijkt uit een artikel in Truckstar nummer 7 dat deze week in de winkel ligt.
Transportondernemers doen er alles aan om chauffeurs te werven, maar het middel van een hoger loon wordt daarbij niet gebruikt. Dat komt omdat de cao bindend is. Het enige wat werkgevers mogen doen is een chauffeur in een hogere schaal plaatsen. Maar dat gebeurt maar mondjesmaat. Werkgevers proberen vooral chauffeurs te lokken door ze fraaie en rijk uitgeruste trucks te bieden en ze te wijzen op de prettige verhoudingen in het bedrijf.

Kom op, ga eens onderhandelen

Door de krapte aan chauffeurs is het volgens CNV-woordvoerder Tjitze van Rijssel wel mogelijk te onderhandelen. ,,Dwing minimaal een goede woon/werkvergoeding af. Zorg dat je je Code 95 gewoon op een doordeweekse dag mag bijspijkeren en niet op je vrije zaterdag.’’

12 Reacties
  1. Je moet wel bezopen zijn om voor dat salaris te gaan werken, Heb van 1975 tot 2001 gewerkt als internationaal chauffeur. Toen verdiende je drie keer zoveel als je buurman, nu de helft
    leve donner en kamp met de goedkope troep uit het voormalige oostblok

  2. Nou, nou, is het echt zo slecht?
    Als ik een week vakantie opneem, krijg ik van het uitzendburo 460 euro doorbetaald.
    Op maandbasis 2000 euro dus. Schaal d6, hoogste binnenland-schaal.
    Basis is kaal loon, 40 uur per week.
    De vlag gaat niet uit, maar echt slecht vind ik het ook weer niet.

  3. Het is allemaal niet zo niet zo moeilijk, de loonachterstand van nu nog zo’n 18% bij vergelijkbare beroepen zullen de heren transportondernemers toch beetje moeten rechttrekken.
    Praktijkvoorbeeldje… Zeun als leerling-chauffeur bij Tielbeke 950 euri en opleiding op eigen kosten. Nu opgeleid tot lasersnijden, volledig betaald, geregeld werk van ma tot vrij. 1600 euri en 38 vrije dagen.
    Uitgezonderd die jongeren die dit zien als hun roeping, alle anderen met een beetje gezond verstand lopen met een grote boog om de transportsector heen.. Simpel

  4. Wat mij nu erg opvalt is . Dat ik alleen maar geklaag en gezijk hoor en lees. Dat hoor ik ook vaak als ik bij mij op de zaak kom .En ik vraag aan een colega hoe het er mee gaat. Dan kring ik vaak een negatiefe opmerking. Ter wel er niks op de firma is aan te merken. Je krijgt alle medewerking van de planning. Zijn er problemen Bij de klanten. Dan lost de planning dat op. En niet de chauffeur. Daar hoef een chauffeur zich niet druk om te maken. Alleen hij moet het wel aangeven. Zodat er stappen kan worden ondernomen. Mijn mening is dat het probleem meestal bij de chauffeur zelf ligt. En hij of zij zich niet aan de regels van het laad of losadres kan houden. Of zich geiriteerd voelde door het verkeer wat steeds drukker wordt. Of een telefoontje van de planning die met stem verhef hou vertelt dat je te laat bent. Wat ben ik blij dat ik niet meer op zo.n bedrijf werk. Ik zit nu bij een transport bedrijf. Dat het Wahalla van alle transport bedrijven is. En de baas en de planning nog respect heeft voor de chauffeurs Heeft. En de chauffeurs hebben respect voor de baas en planning. Al met al zijn we gelijk gestemde. Tot op zekere hoogte natuurlijk.

  5. Tarieven verhogen maar klant kost ons allen geld chauffeurs en antreklijk salaris bieden en geen uuren strelen zou het chauffeurs vak in en beterlicht zetten erlijke planners zouden het werk als chauffeur nog aantreklijker maken

  6. Ze komen geen chauffeurs te kort. Ze komen GOEDKOPE chauffeurs te kort.
    Dit is gewoon om buitenlanders te promoten. Als ze nu eens goed SAMEN werken en niet elkaar het leven zuur maken, dan kunnen ze combineren ipv leeg rond te rijden. Maar ze gunnen elkaar het licht in de ogen niet. En het loon is ook SUPER slecht. Welke chauffeur krijgt op het buitenland nog E6 ?? Juist GEEN 1. Als een chauffeur het van 40 uur moet hebben, kan hij een gezinnetje en huisje wel vergeten. En de bazen maar uren strepen, die ken ik ook genoeg.

  7. de winstmarges in de transport zijn dermate laag dat al zou de ondernemer zijn chauffeurs meer willen betalen dit bijna niet haalbaar is.

    De tarieven omhoog richting je klant? Dan is er wel een ander bedrijf die het werk voor hetzelfde tarief doet of zelfs goedkoper.

    Mijn mening/ervaring

  8. salarissen moeten echt omhoog. anders geen chauffeurs. ga toch zeker niet voor een kinder salaris werken!!!. en veel meer respect en waardering. ook bij magazijnen .niks pallets overstappelen. hier is jullie zooi stappel zelf lekker je tering zooi over.enz enz enz

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie