Gerard de Rooy heeft ook de derde etappe van de Dakar Rally 2013 op zijn naam geschreven. Minder goed ging het met het Hamer Dakar Team; voor hen is de Dakar over.
Het Hamer-team heeft tijdens drie etappes met de donkerblauwe DAF technisch goed gepresteerd, en hard gewerkt. Tijdstechnisch gezien mogen ze echter niet meer verder.
Tijdens de eerste etappe speelde een luchtlek de DAF parten waardoor coureur Bob ten Harkel niet meer naar de lage groep van de versnellingsbak kon. Dit leverde enkele minuten vertraging op, maar ook een startplaats ver achterin het klassement de volgende dag. Het luchtlek was overigens snel verholpen.
Ook tijdens de tweede etappe waren er problemen. De DAF kwam vast te zitten en de stuurbekrachtiging hield er mee op. De steun voor het oliereservoir was afgebroken maar kon ter plekke gerepareerd worden. Dit betekende wel een verlies van twee uur. Later was er meer tijdsverlies toen onderaan een heuvel een andere truck en twee auto’s muurvast stonden, en men moest wachten totdat deze voertuigen weer los waren.
Tijdens de derde etappe ontstonden opnieuw technische problemen nadat de truck na waypoint 1 het zand in dook. De truck kwam daardoor niet meer op tijd het bivak binnen. “Regels zijn regels en de Dakar is de Dakar. Voor het Hamer Dakar team is de rally nu voorbij. Maar het goede gevoel, wat al het gehele voorbereidingsjaar heerst, is nog steeds aanwezig. Ondanks de tegenslag heeft het team alles zelf kunnen fixen”, aldus een verslag op de website van het team.
Ook Venco Rally Team uit de rally
Een tweede Nederlandse uitvaller is Aldwin Hoondert van het Venco Rally Team. Hij is door de organisatie uit de rally gezet omdat hij in de tweede etappe teveel waypoints had gemist.
Gerard de Rooy wint derde etappe ook
Gerard de Rooy wist echter voor de derde keer op rij als snelste van alle trucks te finishen. Hij reed de special van 243 kilometer in 2:55:58 uur; daarmee lag de gemiddelde snelheid op een spectaculaire 83 kilometer per uur, wat een top tien-plaats tussen de auto’s betekent.
Russen en Tsjechen ook sterk
Overigens beginnen de niet Nederlandse concurrenten nu wel van zich te laten horen. Op de tweede plaats kwam de Rus Nikolaev binnen met zijn Kamaz. De Rooy-coureur Biasion werd derde gevolgd door de Tsjech Loprais met de Tatra. Peter Versluis werd knap vijfde met zijn MAN.
Op plaats 6 en 7 kwamen de Russen Mardeev en Karginov binnen met hun Kamazen, op enkele minuten gevolgd door Marcel van Vliet met de MAN. Op plek 9 vinden we Kamaz van Ardavichus uit Kazachstan en op plaats 10 de Tatra van de Tsjech Kolomy.
Martin van den Brink de snelste Ginaf
De eerste Ginaf kwam als elfde over de streep: Martin van den Brink van het door Truckstar gesponsorde Mammoet Rallysport. Van den Brink staat nu achtste in het algemeen klassement, en dat is niet slecht. “We gaan echt vechten om die plaats in de top tien te verbeteren of te versterken”, aldus van den Brink, die enthousiast was over de derde etappe:
“Mooie etappe, met heel veel zand en prachtige duinen. Er zaten wel echt gevaarlijke afdalingen tussen, maar we hebben veilig gereden. Wij zien natuurlijk niet wat de helikopter ziet, en daar hebben we meestal ook helemaal geen tijd voor: je wilt blijven rijden en dat snel veilig doen… Maar vandaag zagen we wel de oceaan, en dat was voor het eerst deze rally.”
In tegenstelling tot vorig jaar heeft de equipe van Van den Brink nog geen hulp in hoeven roepen van teamgenoot Martien Hol, die met enige afstand achter truck vijfhonderdelf blijft rijden. Iedere Dakar blijkt die hulp wel ergens noodzakelijk te zijn, maar vooralsnog kan de tweede equipe van Mammoet Rallysport zich richten op de hulp aan anderen waar dat nodig is.
Klik hier voor de uitslag van de derde etappe.
Klik hier voor de stand na drie etappes in het truck-klassement.