De Kreek Transport uit Ridderkerk nam recent een R450 8×2 met een sturende naloop- en voorloopas in gebruik. Het is een platformtruck met daarop een vier keer gestempelde 53 ton/meter Palfinger kraan met een reikwijdte van 34 meter. De Kreek koos in verband met deze zware opbouw bewust voor de nieuwe Scania luchtgeveerde 10 tons vooras.
“Van onze 14 trucks zijn er vier van het merk Scania. Het merk zit bij ons om meerdere reden in de lift. Zo is het chassis standaard het laagste in de markt en kan het af-fabriek met een innerliner versterkt worden. Dat bouwt makkelijker op. Verder vinden onze chauffeurs het een hele fijne auto. Een nieuwe auto moet ook een beetje een feestje zijn. Daarom laten wij ze altijd de dag voor Koningsdag afleveren. Zodat ze meteen mee kunnen rijden met een grote lokale truckrun. Dat is een beetje traditie geworden”, vertelt Marco de Kreek, mede aandeelhouder en zoon van één van de eigenaren van het bijna 100 jaar oude bedrijf.
LZV
Maar natuurlijk koopt De Kreek geen Scania’s om er alleen een truckrun mee te rijden. “Wij zijn in feite meer een kraan- dan een transportbedrijf. Bij ons verdienen we het met hijsen. We zitten veel in het plaatsen van glas. Dat nemen we wel vaak zelf mee. Vandaar ook de vangmuilkoppeling achterop deze auto voor de aanhanger. Evenals een gewoon kogeltje want soms moet er iets kleins achter. En soms iets heel langs. Want we hebben hem ook als LZV laten keuren.”
“Het is overigens zeker niet alleen glas dat wij plaatsen”, vertelt Marco. “Bij ons kan de chauffeur/machinist elke dag iets totaal anders tegenkomen. Soms is het een container, of een paar grote aggregaten. Dan weer moet er iets over een huis heen getild worden. Dat maakt het werk interessant. Maar of je nu verticaal of 30 meter horizontaal hijst: haast is er nooit. Ons werk is altijd op de centimeter en bij dat soort precisie is tijddruk een slechte compagnon. En verder is het juiste materieel natuurlijk heel belangrijk. Zo werken wij in het glas het liefst met vacuümapparatuur van Viavac. Dat is de Rolls Royce onder de glaszuigers. Ook de kraan moet van goede kwaliteit zijn. Daar heb je meerdere goede merken maar wij houden het op Palfinger. Bij dat soort keuzes is het logisch dat de truck ook van een premium merk is.”
De Scania R450 is dan ook niet echt standaard gebleven. “Wij gingen voor een normale cabinehoogte want uitstraling en het oog doet ook wat,” vertelt Marco. “Verder kozen we voor een leren bekleding, LED-verlichting rondom, het driverpakket met de premium stoel en het uitgebreide infotainment en een retarder. De RVS beugel met de vier verstralers en twee luchthoorns maken het af.”
Werktruck
Mooi uitgevoerd of niet, de Scania is in eerste instantie toch een werktruck. “De vlakke laadvloer voorzagen we van twistlocks zodat we een 20 voeter of twee 10 voets containers kunnen meenemen. Natuurlijk kunnen we ook glasrekken vervoeren. En dan hebben we veel profijt van de volledige luchtvering. Het rijdt vorstelijk met die lange wielbasis. Op het werk laten we de truck op de blokken zakken en stempelen we hem daarna af: dat is reuze stabiel. Daarom zijn we blij dat Scania nu ook een luchtgeveerde 10 tons vooras heeft. Want nu kunnen we het extra laadvermogen combineren met een optimale stabiliteit tijdens het hijsen. Dankzij de 10 tons as bereiken we veel makkelijker een optimale gewichtsverdeling. Dat kunnen we mooi zien op de standaard aslastdrukmeter van de Scania. Het blijkt dat we die 10 ton het meeste nodig hebben als de truck leeg is. Dan drukt het volle gewicht van de zware kraan erop zonder dat er tegengewicht van de lading is.”
De Kreek rijdt ongeveer 60.000 kilometer per jaar. “Maar het aantal PTO-uren is veel hoger. Daarom hebben wij op aanraden van de Scaniadealer in Alblasserdam gekozen voor een full flexible onderhoudscontract. Want wij benutten de truck heel anders dan in het lange afstandsverkeer. Dus hebben we ook een heel ander slijtage- en onderhoudspatroon. Met ons flexibele servicecontract kan de dealer het schema optimaal aanpassen. Dat zorgt ervoor dat we eigenlijk altijd storingsvrij kunnen draaien en de hoogste uptime hebben.”