Voor een gespecialiseerde dienstverlening is gespecialiseerd materiaal nodig. Daarom koos Steven Peeters van De Kraanman, uit het Vlaamse Tremelo, voor een Scania R500 als basis voor de nieuwste – en zwaarste – kraanwagen van het bedrijf.
De Kraanman is gespecialiseerd in niet-alledaagse kraan- en hijswerken. “We werken vooral voor de bouwsector en zorgen er voornamelijk voor dat grote glaspartijen geplaatst kunnen worden waar ze moeten zitten, soms op bijzonder uitdagende plekken,” vertelt oprichter Steven Peeters. “Dat is zowat 90% van ons werk, maar daarnaast voeren we ook andere opdrachten uit zoals jacuzzi’s over huizen tillen en andere specifieke vragen. Standaardvragen zijn het nooit, het is altijd maatwerk en vaak millimeterwerk.”
Om die opdrachten uit te voeren, beschikte de Kraanman tot nu toe over drie vrachtwagens met kraanopbouw. Maar om te voldoen aan de steeds grootser opgezette opdrachten van klanten, gaat het bedrijf nu voor een vierde vrachtwagen met kraan. En de zoektocht naar het perfecte model bracht De Kraanman bij Scania.
‘Niets is ons te zwaar’
Zwaarder, verder en groter… de nieuwe kraanwagen van De Kraanman zal de komende jaren de nodige uitdagingen tot een goed einde brengen. “Niets is ons te zwaar, en dat weten onze klanten,” zegt Peeters. “Ze vragen dus ook steeds meer en daar proberen wij natuurlijk op in te spelen. Bouwprojecten ogen steeds strakker, en dat komt onder andere door de keuzes van klanten die wij mogelijk maken: een raam dat vroeger geplaatst werd in twee stukken, hijsen wij nu in één stuk tot waar het moet zijn. En hoe meer wij kunnen doen, hoe meer klanten gaan nadenken over indrukwekkendere vraagstukken.”
Lees ook: Scania 770S als uithangbord én verjaardagscadeau
Om die vraagstukken tot een goed einde te kunnen brengen, ging De Kraanman voor een bijzondere combinatie. “We kozen voor een Palfinger PK200002L-SH met JIB, de zwaarste kraan in zijn soort in België. Om hem te kunnen monteren, hadden we een vijfasser nodig. Scania is het enige vrachtwagenmerk dat die af-fabriek kan leveren in de specificatie die perfect aangepast is aan onze noden,” aldus Peeters, die een Scania 500R 10×4*6 bestelde.
“Door Scania Neder-Over-Heembeek is er bij de bestelling rekening gehouden met de kraanopbouw. In samenspraak met ons en opbouwer Deom in Libin is bepaald welke aanpassingen er in de fabriek moesten gebeuren om de zware opbouw zo vlot mogelijk te laten verlopen.” Zo is de truck voorzien van een innerliner versterkt chassis. Dat biedt de nodige stabiliteit voor de steunpoten vooraan.
Maatwerk
Ook de andere specificaties van de vrachtwagen werden specifiek gekozen in functie van een perfect eindresultaat. “Om de kraan zo laag mogelijk te kunnen monteren om op die manier het kraanbereik optimaal te kunnen benutten en ervoor te zorgen dat we zo weinig mogelijk hinder ondervinden van bomen en andere laaghangende obstakels, kozen we voor een lage R-cabine. Ook dat is een optie die niet elke vrachtwagenbouwer biedt. Op motorisch vlak was de 500 pk sterke 13-liter zescilinder dan weer een perfecte match omwille van zijn vermogen en koppel in combinatie met een laag brandstofverbruik,” besluit Steven Peeters.