Europarlementariër Dennis de Jong heeft vandaag samen met andere Europarlementariërs een tienpuntenplan gepresenteerd voor aanpak van het migrantenprobleem in Calais.
Het plan van De Jong (SP) komt op sommige punten overeen met het actieplan van TLN, maar het grote verschil is dat het TLN-plan aan de Nederlandse regering is gepresenteerd, terwijl De Jong zijn tienpuntenplan aan de Europese Commissie heeft aangeboden.
Begin dit jaar was De Jong op uitnodiging van Truckstar in Calais om met eigen ogen de situatie te bekijken. Hij was toen verontwaardigd over de gevolgen die chauffeurs ondervonden van de problemen met de migranten. Inmiddels is de situatie aanzienlijk verslechterd. ,,Chauffeurs doen er alles aan om te voorkomen dat migranten zich in hun vrachtwagen verstoppen en krijgen vervolgens te horen dat ze een mensensmokkelaar zijn”, zei De Jong vandaag in het NOS Radio 1 Journaal.
Het plan dat de Europarlementariërs nu hebben aangeboden aan de Europese Commissie, bestaat uit tien punten:
1. Betere doorstroming en beveiliging van de toegangswegen naar Calais
2. Grotere parkeerplaats binnen beveiligd gebied zodat je altijd rijdend binnen kunt komen
3. Betere beveiliging van de corridor tussen de Franse en de Britse controlepunten
4. Vergroting van het aantal rijbanen bij de Franse en Britse douane van 2 naar 3
5. Alle chauffeurs die hierom vragen, moeten een CO2-check kunnen krijgen (daarmee kunnen mensen in vrachtwagens worden opgespoord)
6. Inzet van langere treinen via de tunnel en vlottere doorloop bij de tunnel (er zijn nu nog veel storingen in het laadsysteem om de vrachtwagens op de trein te krijgen)
7. Plaatsen barrières en hekken langs de aanrijroute om toegang voor migranten lastiger te maken
8. Chauffeurs die de speciale hulplijn van de Franse politie bellen, moeten kunnen rekenen op politieassistentie binnen 15 minuten (zoals door Frankrijk in januari toegezegd)
9. Verplaatsing tentenkampen van migranten naar locatie buiten Calais en deze migranten daadwerkelijk opvangen
10. Voor Britse instanties: chauffeurs niet beboeten als ze zich hebben gehouden aan de UK Borders Checklist en voorafgaande controles hebben laten uitvoeren door de Franse autoriteiten
,,Als het probleem niet breed wordt aangepakt en er alleen wordt ingegrepen in Calais, ontstaat een waterbedeffect”, vreest De Jong. “Dan proberen de migranten wel via België, Hoek van Holland of IJmuiden naar Groot-Brittannië te reizen.”
Op de foto: Dennis de Jong in gesprek met een chauffeur in de haven van Calais (foto Truckstar).