De helft draagt gordel

29 augustus 2013 | 09:28

De helft draagt gordel

Slechts de helft van alle Europese beroepschauffeurs draagt de veiligheidsgordel.

Dat zegt Volvo Trucks op basis van een onderzoek en observaties van de Zweedse verkeersveiligheidsorganisatie NTF.

Het is vreemd dat de helft van alle chauffeurs de gordel niet draagt. In de meeste gevallen zijn beroepschauffeurs juist degenen die het goede voorbeeld geven, maar bij de gordel niet.

Overlevingskans verdubbelt

De overlevingskans bij een ernstig ongeval verdubbelt als de chauffeur zijn of haar gordel om heeft, zo blijkt uit een recent rapport van de World Health Organization getiteld: Global Status Report on Road Safety 2013.

Uit onderzoek van Volvo Trucks en uit Europees onderzoek komt dezelfde conclusie naar voren: “Tenminste vijftig procent van de vrachtwagenchauffeurs die omkomen in het verkeer, zou het hebben overleefd als hij een veiligheidsgordel had gedragen”, zegt Carl Johan Almqvist, Traffic & Product Safety Director Volvo Trucks.

Geen geloofwaardige excuses

De meeste chauffeurs hebben de veiligheidsgordel wel om in de personenauto. Veel chauffeurs voelen zich in de truck echter niet vrij, of vinden het simpelweg niet nodig. Bovendien werd de gordel in de truck relatief laat ingevoerd en verplicht gesteld.

Almqvist: “Met de wetenschap dat een veiligheidsgordel het verschil kan uitmaken tussen leven en dood, zijn dit niet echt geloofwaardige excuses. Als Volvo Trucks investeren we aanzienlijk in de ontwikkeling van systemen die een ongeval kunnen voorkomen, maar zo lang de menselijke factor zo’n grote rol blijft spelen, is het onmogelijk om verkeersongevallen helemaal uit te bannen. Ik wil daarom transportbedrijven en chauffeurs aanmoedigen om te doen wat zij kunnen om zo de veiligheid te verbeteren. Het meest eenvoudige van allemaal is natuurlijk om de veiligheidsgordel te gebruiken.”

In onderstaande video zie je wat er gebeurt met de dummy die geen gordel draagt – de passagier. Was dit een mens, dan zou die zeer waarschijnlijk dood zijn. De chauffeur – met gordel – zou het prima overleefd hebben.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Doe mee & win een schaalmodel van Mammoet
Baankaart Profile Truckstar Festival 2025
Evenementen agenda
21 december 2024
NAMAC miniatuurautobeurs 2024
11 januari 2025
Broshuis Event 2025
16 maart 2025
29e DAF verzamelbeurs
04 mei 2025
Chauffeursdag De Peeltruckers
17 mei 2025
Putte Lights on 2025
23 mei 2025
Superdik 2025
Zie volledige agenda