Inmiddels is de productie van de nieuwe FH in volle gang, maar hoe bouwen ze zo’n supermoderne truck?
De nieuwe Volvo FH is een zogeheten ‘nieuwe generatie-truck’, waar de concurrenten zoals DAF, Scania en Mercedes-Benz inmiddels een stevige dobber aan hebben. Maar hoe wordt zo’n truck nou gebouwd?
Hoe komen al die slimme technologie en vele duizenden nieuwe onderdelen bij elkaar en vormen ze een truck die ook nog eens veilig is, bijzonder lekker rijdt en aan de laatste milieu-eisen voldooet? En hoe weten de assemblage-medewerkers wereldwijd wat ze precies moeten doen?
Om deze vragen te beantwoorden hebben ze bij Volvo een mooie video gemaakt, (zie hieronder), waarin het ontwerp en bouw-proces van de nieuwe FH uit de doeken wordt gedaan, een beetje vergelijkbaar met onze eigen reportage-serie in Truckstar Magazine ‘The Making of a Volvo FMX’.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Ontwikkeling
Het werk aan de ontwikkeling van een moderne truck start ver voordat er ook maar sprake is van productie. Kwaliteit is vanaf het eerste ontwerp-moment prioriteit. Maar een truck moet ook schoon zijn, zuinig rijden, en aan stevige veiligheids-eisen voldoen bijvoorbeeld.
Aan de hand van een zorgvuldige analyse van alle eisen van klanten, maatschappij en concurrentie wordt precies vastgesteld aan welke eisen een nieuw truckmodel moet voldoen. De markt wordt ook onderzocht om te bepalen welke technologische innovaties in het nieuwe product kunnen worden geïntegreerd.
Deze data vormen de basis voor een gedetailleerd eisenpakket dat bepaalt hoe een moderne truck moet worden gebouwd.
Productie – een cruciale factor
Als de eisen eenmaal zijn gespecificeerd, is het tijd voor de volgende uitdaging: de ideeën omzetten in realiteit. Dat lukt als een multifunctionele werkmethode wordt geïmplementeerd waarbij iedereen, van design en constructie tot en met productie, vanaf dag één samenwerkt, een mooie uitdaging.
“Een van de belangrijkste parameters in de ontwikkeling van een geheel nieuwe truck is dat de truck ook echt gebouwd moet kunnen worden. Dat klinkt misschien voor de hand liggend, maar het is cruciaal dat het productieproces ergonomisch, efficiënt en herhaalbaar is. Uiteindelijk gaat het erom dat we een hoogwaardig product kunnen garanderen”, zegt Jonas Nordqvist van de strategische plannings-afdeling bij Volvo Trucks
Alles nieuw
“Dit is een geheel nieuwe cabine, een volledig nieuwe truck. Geen enkel carrosserie-onderdeel is gewoon overgenomen van het vorige model. Dat stelt eisen aan ons personeel en onze apparatuur aangezien die vaak productspecifiek is”, vertelt Hans Elmqvist, projectmanager voor de algehele productie van de nieuwe Volvo FH in alle Europese fabrieken van het bedrijf.
De serieproductie van de nieuwe Volvo FH draait nu op volle toeren en de eerste trucks zijn op weg naar hun klanten. Niet alleen is dit het begin van een nieuwe fase; het markeert ook het einde van een lang ontwikkelingstraject.
Nieuwe investeringen in fabrieken
Een belangrijke investering in dat traject waren de nieuwe persen die worden gebruikt voor de productie van alle cabineonderdelen.
“Uniek voor de nieuwe Volvo FH is dat we veel onderdelen in vijf stappen persen. De nadruk ligt hier op het zorgen voor de juiste geometrische vorm. Hoe vaker een onderdeel wordt geperst, hoe beter de verschillende onderdelen in elkaar passen, waardoor de cabine beter kan worden geassembleerd”, legt Hans Elmqvist uit.
Een tweede grote investering betrof de aankoop van 56 nieuwe robots, die allemaal helpen om de productie efficiënter te laten verlopen. Automatisering zorgt ook dat elke truck hetzelfde kwaliteitsniveau biedt. Een voorbeeld hiervan is dat al het glas in de truck nu zit vastgelijmd. Dit heeft twee voordelen: de cabine is veiliger omdat de ruiten deel uitmaken van de structuur van de cabine. Verder verloopt het productieproces efficiënter en heeft het een gegarandeerde kwaliteit.
De voorruit van de nieuwe FH wordt onderdeel van de constructie en helpt mee de cabine nog sterker te maken.
Proeflocaties voor productontwikkeling
Een andere belangrijke rol voor de fabrieken was het deelnemen aan de ontwikkeling van de nieuwe truck. Om dit te kunnen realiseren zonder de doorlopende productie te verstoren, werden proeflocaties opgezet in de Zweedse fabrieken in Tuve en Umeå.
Dit zijn in feite replica´s in het klein van de volledige assemblagelijnen van de productiefabrieken. Daar konden de nieuwe gereedschappen worden getest en modeltrucks worden gebouwd. Het doel was voornamelijk om de theorie om te zetten in de praktijk en te bepalen wat het beste assemblageproces was. Ook moest worden onderzocht of het mogelijk was om de truck te bouwen in de volgorde en met de gereedschappen die de ingenieurs hadden bedacht.
Op de proeflocaties kwamen assemblage-supervisors vanuit de hele wereld leren hoe de nieuwe FH gebouwd wordt.
“We bekijken alle onderdelen van de truck om te controleren of alles precies zo werkt als het zou moeten. De testproductie op de proeflocatie is een belangrijk onderdeel van het kwaliteitscontroleproces”, vervolgt hij. De proeflocaties deden ook dienst als basis voor het verbeteren van de vaardigheden van het assemblagepersoneel op lokaal en wereldwijd niveau.
De afgelopen jaren hebben hoofdoperators uit Volvo-fabrieken uit de hele wereld naast de truckbouwers op de proeflocaties gewerkt om te leren hoe de nieuwe truck in elkaar wordt gezet.
Toen het assemblageproces werd overgenomen door de reguliere productielijn in de Zweedse fabrieken, konden de hoofdoperators aan hun collega´s vertellen wat ze moeten doen. De voordelen gelden ook wereldwijd.
“We zijn voorbereid tot in het kleinste detail, vooral omdat dit zo´n complexe truck is. Met deze aanpak is de kwaliteit gegarandeerd en kan het productieproces ook in de andere fabrieken veel sneller worden geïmplementeerd. De nieuwe Volvo FH is bedoeld voor de hele wereld”, zegt Hans Elmqvist.
Ergonomische assemblage
Maar niet alleen de truck zelf en de nieuw ontwikkelde gereedschappen zijn ultramodern. De proeflocaties hebben ook dienst gedaan als een belangrijke omgeving voor het ontwikkelen van eenvoudigere, slimmere en meer ergonomische routines voor de medewerkers.
Hoewel het product zelf ingewikkelder is, hebben vereenvoudigingen en slimme assemblage-oplossingen ervoor gezorgd dat de bouw van de nieuwe truck gemakkelijker is. Een voorbeeld daarvan is dat het chassis nu ondersteboven wordt gebouwd zodat de verschillende onderdelen beter bereikbaar zijn.
“Alles is verbeterd in het productieproces, en dat levert ook voordelen op voor de klant. De verbeterde werkomstandigheden leiden tot een hogere productkwaliteit. Als de assemblage eenvoudig is, is het ook gemakkelijker om het goed te doen”, besluit Hans Elmqvist.
Ook slim is dat alle bedrading van elke nieuwe FH aan de rechterkant van het chassis geplaatst is, terwijl alle lucht- en hydraulische leidingen aan de linkerkant van het chassis gemonteerd zijn. Dit maakt de bouw van de truck eenvoudiger, maar heeft later ook voordelen als de trucks voor onderhoud en reparaties in de werkplaats staan.
Wist je dat:
… het circa vijf dagen duurt om een rol staal om te vormen tot een ultramoderne truck?
… de cabine door circa 350 paar handen gaat voordat deze helemaal is geassembleerd?
… 3,8 liter lak nodig is om de deklaag van een Volvo FH te spuiten?
… de persmachines elk tussen de 25 en 30 ton wegen?
… er 2790 schroeven nodig zijn om een ultramoderne truck te bouwen?
… de nieuwe Volvo FH tussen de 7.500 en 12.500 kg weegt (afhankelijk van de specificatie)?