De topman van de Oostenrijkse tak van DB Schenker, Elmar Wieland, wil de toename van goederenvervoer in Oostenrijk graag opvangen door ’s nachts ecocombi’s (of LZV’s) door het land te laten rijden.
Wieland realiseert zich tegelijkertijd dat dit wel het laatste is waar Oostenrijkse politici toe over zullen gaan. Opmerkelijk is ook dat hij baas is van een bedrijf dat deels in handen is van de Duitse spoorwegen.
Oostenrijkse economie
Het gaat best goed met de Oostenrijkse economie. Wieland signaleert dat de vrachttarieven met tien procent zijn gestegen sinds begin dit jaar. Bij de spoorwegen is nu al een tekort aan wagons ontstaan. DB Schenker zelf ziet de inkomsten stijgen. “Zouden we in de nacht Ecocombi toelaten op de wegen, dan zou dat een stuk schelen in files, kosten en capaciteit.”
Schenen
De kans is groot dat Wieland niet alleen bij de politiek, maar ook bij de Duitse spoorwegen, tegen schenen schopt. Toch zou het geen slecht idee zijn wanneer de Duitse spoorwegcollega’s van Wieland eens bij hem in Wenen op de koffie zouden gaan. Want, wanneer er in Oostenrijk niets verbetert aan de beschikbare vervoerscapaciteit, dan wordt het milieu straks de echte verliezer.
Bron: Verkehrsrundschau