DB Schenker en MAN Truck & Bus hebben een overeenkomst getekend voor de levering van de nieuwe MAN eTruck. Het bedrijf wil in 2026 honderd nieuwe eTrucks van MAN aan zijn vloot hebben toegevoegd. De eerste trucks levert de Duitse truckfabrikant in de eerste helft van 2024 af.
“DB Schenker en MAN bewandelen samen de weg naar een elektrische toekomst. De vraag naar onze volledig elektrische truck is nu al enorm. Elektrificatie komt nu echt op stoom, ook omdat steeds meer klanten zichzelf zeer ambitieuze decarbonisatiedoelstellingen opleggen. Dit heeft een directe impact op logistieke ketens”, vertelt Alexander Vlaskamp, CEO van MAN Truck & Bus.
‘Praktijkervaring opdoen’
Cyrille Bonjean, hoofd Land Transport bij DB Schenker Europe: “We willen zo snel mogelijk praktijkervaring opdoen met elektrische trucks. Zo kunnen we de toeleveringsketens in hoog tempo klimaatvriendelijker maken. Daarom was het voor ons belangrijk om als eerste bedrijf MAN’s eTruck in gebruik te kunnen nemen. Dit brengt ons weer een stap dichter bij ons doel om in 2040 netto emissievrij transport over land te kunnen aanbieden.”
Lees ook: TGX Individual Lion S voor Feenstra Damwâld
In de eerste helft van 2024 bouwt MAN de eerste eTrucks in een kleine serie geproduceerd in de hoofdvestiging in München. Met de ondertekening van de overeenkomst is DB Schenker de eerste pilotklant voor deze eTrucks. De samenwerking omvat ook het opzetten van een eigen laadinfrastructuur, een intelligente routeplanning en andere digitale diensten van MAN Digital Solutions, zoals eManager, ServiceCare en de MAN Driver App. DB Schenker wordt daarom ondersteund door 360°-advies van MAN Transport Solutions, inclusief routeanalyse, laadstrategie, planning van de laadinfrastructuur en optimalisatie van de energievraag.
Elektrische volume-trekkers
De eerste tien MAN’s eTruck die DB Schenker in 2024 in gebruik neemt, worden volume-trekkers. De lage koppelschotelhoogte van ongeveer 950 mm maakt het mogelijk om volumetrailers met een binnenhoogte van 3 meter elektrisch te transporteren.
De productie van de toekomstige eTrucks wordt sinds 2021 bij MAN voorbereid in het MAN eMobility Center. Daarbij worden conventionele dieseltrucks en elektrische trucks in de opstartfase van elektromobiliteit op dezelfde assemblagelijn geproduceerd. Belangrijke componenten van de eTrucks zijn in de toekomst afkomstig uit de MAN-fabriek in Neurenberg. MAN produceert op deze locatie de hoogvoltage-accu’s nu nog in kleine serieproductie. Vanaf begin 2025 gaat de fabrikant de accupakketten in grote series bouwen. Daartoe investeert de onderneming de komende vijf jaar ongeveer 100 miljoen euro in deze productielocatie, waar van oudsher verbrandingsmotoren worden gemaakt.