Voor het eerst in jaren is er geen daling in het aantal kilometers dat Nederlandse trucks op de autobahn rijden.
Dat blijkt uit cijfers van het Duitse Bundesamt für Güterverkehr (BAG), gepubliceerd door TLN.
Het aantal kilometers dat Nederlands gekentekende trucks in de maand november 2015 reden op de mautplichtige wegen in Duitsland, lag gelijk aan dat van november 2014.
Jarenlange daling tot stilstand gekomen
Daarmee is een jarenlange daling tot stilstand gekomen. Want jaar na jaar verloren Nederlandse transportbedrijven kilometers, en dus marktaandeel aan bedrijven die met Oost-Europees gekentekende trucks rijden: de oneerlijke concurrentie en scheefgroei in het West-Europese wegtransport.
Het stoppen van de daling is goed nieuws. Het laat zien dat in diverse landen de economie groeit en dat het Nederlandse wegtransport hier van kan profiteren. Bovendien blijkt dat ons wegtransport haar concurrentiekracht niet helemaal verloren is.
Nederlandse concurrentiekracht
Die Nederlandse concurrentiekracht zit ‘m in goed opgeleide chauffeurs die vrij goed hun talen spreken en weinig (lading-)schade veroorzaken. Daarnaast komen Nederlandse transportbedrijven hun afspraken na, zijn ze flexibel en verlenen ze goede service. Ook zetten ze het juiste, nette materieel in voor het juiste werk.
Oneerlijke concurrentie geenszins verdwenen
Noord-Europese landen blijven echter terrein verliezen op de Duitse mautplichtige wegen, op Finland en Nederland en de Duitsers zelf na. Er is wel een Zuid-Europese opmars te zien. De Oost-Europeanen blijven daarnaast onverminderd groeien.
De conclusie lijkt dan ook dat het Noordwest-Europese wegtransport vanwege de enorme verschillen in loonkosten nog altijd niet kan concurreren tegen de inzet van goedkope Oost-Europese chauffeurs, economische groei of niet. De oneerlijke concurrentie woekert voort.
West-Europa versus Oost-Europa op de autobahn
West-Europa | Oost-Europa | ||
België Denemarken Groot-Brittannië Ierland Luxemburg Oostenrijk Zweden Duitsland Finland Frankrijk Griekenland Italië Nederland Portugal Spanje | -2% -14,2% -17,8% -11,8% -0,1% -2,5% -5,8% +11,4% +4,1% +5,3% +4,2% +1,7% 0,0% +13,8% +5,5% | Bulgarije Estland Hongarije Kroatië Letland Litouwen Polen Roemenië Slovenië Slowakije Tsjechië | +15,9% +7,3% +5,0% +28,9% +9,0% +14,8% +21,8% +22,9% +16,6% +6,0% +12,9% |
Duitse mautkilometers goede graadmeter
Het wegvervoer in en door Duitsland is een goede graadmeter van hoe de verhoudingen liggen en verschuiven. Duitsland ligt vrij centraal, is een belangrijk doorvoerland, maar het is tevens de industriële en economische motor van Europa.
De kilometrages zijn gecorrigeerd naar kalenderdagen en inclusief de uitbreiding naar Bundesstrassen met vier rijstroken.