Transportbedrijf Dalessi Trucking uit IJhorst vertrekt naar Polen.
“Het is thans wel duidelijk dat het geen enkele zin meer heeft om in Nederland een transportbedrijf te blijven voeren”, zo schrijft het bedrijf in een persbericht.
De transportvergunning werd afgelopen juni ingetrokken na een rapport van de Arbeidsinspectie over misstanden bij Dalessi. Het bedrijf maakte echter direct bezwaar waardoor de auto’s door mochten blijven rijden.
Deze week zou er een hoorzitting plaatsvinden van de NIWO over Dalessi. Ook de vakbonden waren hierbij uitgenodigd.
Schuld van de vakbonden
Eigenaar René Dalessi wacht dit echter niet meer af, vindt bovendien dat de vakbonden hier niet bij zouden moeten zijn, en levert de Nederlandse transportvergunning per direct in. “Het ging op zich best redelijk tot de vakbond zich er mee ging bemoeien”, zo staat te lezen in het persbericht. Dalessi zou geprobeerd hebben om Nederlandse chauffeurs aan het werk te houden, naast de Oost-Europese chauffeurs.
Maar volgens Edwin Atema van FNV Bondgenoten zit de vork anders in de steel. “In de tijd waarin ze zeggen te hebben geprobeerd om nog lang Nederlandse chauffeurs aan het werk te houden, heb ik lang geen enkele Nederlandse chauffeur meer kunnen ontdekken”, aldus Atema in Nieuwsblad Transport.
Atema zegt verder: “Het enige verschil is de kleur van het kenteken, het werk blijft gewoon hetzelfde.” Overigens zou Dalessi op zijn website wel weer gevraagd hebben naar Nederlandse charters.
Geen misstanden… Of juist wel?
René Dalessi zegt in een radio-interview tegen RTV Oost dat er geen misstanden zijn bij zijn bedrijf, maar dat de arbeidsinspectie liever zag dat de Poolse chauffeurs op een Poolse vergunning gingen rijden. Waarschijnlijk kregen de Polen dus een Pools salaris voor het Nederlandse (internationale) werk wat ze deden. En dat is precies waar de vakbonden zich zo kwaad over maken.
Op die manier komen Nederlandse chauffeurs namelijk buiten spel te staan en dragen Nederlandse transporteurs zoals in dit geval waarschijnlijk Dalessi, bij aan het uithollen van de transportmarkt en het structureel te laag blijven van de transporttarieven.
Lees ook: Vergunning Dalessi Trucking ingetrokken, waarin te lezen staat wat voor bizar inkomen de Poolse chauffeurs zeggen te verdienen.
Foto: Deze Dalessi-truck krijgt een Pools kenteken.