Ondanks een zwakke Europese markt heeft Daimler Trucks in 2014 wereldwijd bijna 500.000 nieuwe voertuigen verkocht.
Daimler Trucks is het moederbedrijf van Mercedes-Benz, maar ook van de truckmerken Freightliner, Western Star, Fuso, Thomas Built Buses en BharatBenz, evenals aandrijflijnen-fabrikant Detroit Diesel.
In de eerste elf maanden van 2014 verkocht Daimler Trucks 445,300 commerciële voertuigen. De cijfers voor de twaalfde maand zijn nog niet compleet, maar zeker is dat het totaal aantal verkochte voertuigen bijna op het half miljoen uitkomt.
Twaalf succesvolle maanden
Het aantal zal in ieder geval hoger uitvallen en dan de 484.200 nieuw verkochte voertuigen van 2013. En daar zijn ze bij Daimler trots op. Daimler-bestuurder Wolfgang Bernhard (openingsfoto) zegt: “Ondanks vele economische uitdagingen in enkele cruciale markten, kunnen we terugkijken op twaalf succesvolle maanden. Met dit aantal komen we in de buurt van het target van 500.000 dat we voor 2015 hadden gezet.”
Noord-Amerika en Japan
De groei van 2014 komt niet uit Europa of Latijns Amerika, maar uit Noord-Amerika en Japan. In Europa speelden de introductie van Euro 6, een uitblijvende opleving van de economie en de spanningen rond Rusland en de Oekraïne Daimler parten.
In Noord-Amerika hebben ze van deze problemen geen last en is de economie al langere tijd aan het herstellen. Met als gevolg een gezonde vraag naar nieuwe trucks; vooral de Freightliner Cascadia blijkt populair. Volgens Daimler Trucks is dit tevens te danken aan een relatief lage zogeheten total cost of ownership van de Cascadia, inclusief uiteraard het dieselverbruik.
De Freightliner Cascadia Evolution is momenteel de best verkopende in de Verenigde Staten.
Trend: eigen aandrijflijn
Men kiest in Noord-Amerika in toenemende mate voor trucks met eigen aandrijflijn. Voor Freightliner en Western Star betekent dit dat trucks steeds vaker met motoren en andere componenten van Detroit Diesel worden besteld. Die aandrijflijnen zouden beter op de truck in kwestie zijn afgestemd en daarmee betere verbruiksresultaten bewerkstelligen.
Alle truckmerken in Noord-Amerika bieden nu eigen motoren aan, en in het geval van Daimler en Volvo, ook eigen automatisch schakelende versnellingsbakken.
Marktleider
Met de merken Freightliner en het kleinere Western Star heeft Daimler Trucks een marktaandeel van 37,3 procent in Noord-Amerika en is het daarmee marktleider. Overigens slonk het marktaandeel in 2014 met 1,5 procent vergeleken met 2013.
Ter illustratie: in de eerste elf maanden van 2014 werden 147.200 nieuwe trucks verkocht. In de maand oktober kwamen er 31.300 orders binnen bij Daimler Trucks North America, het hoogste maandelijkse aantal ooit voor alle truckfabrikanten.
Western Star lanceerde in 2014 de mooie nieuwe 5700XE.
Andere koek in Europa
Zoals gezegd hangt de vlag er in Europa heel anders bij. Hier houdt de eurocrisis de economie in een houdgreep en hebben transportbedrijven in West-Europa de grootste moeite om weer wat spek op de botten te krijgen. Dit mede als gevolg van de oneerlijke concurrentie door bedrijven die met goedkope Oost-Europese chauffeurs in West-Europa werken.
Toch wist Mercedes-Benz haar marktaandeel in West-Europa in 2014 iets te verhogen naar 24,6 procent – van 24,4 procent in 2013. Het totaal ging echter naar beneden. In de eerste elf maanden van 2014 verkocht Mercedes-Benz 50.500 trucks, vergeleken met 56.800 trucks in de eerste elf maannden van 2013.
Ook de introductie van Euro 6 is oorzaak van de daling. Veel transporteurs kochten in 2013 op de valreep de iets goedkopere Euro 5-modellen, voordat dit onmogelijk werd.
Op de thuismarkt Duitsland heeft Mercedes-Benz nu een marktaandeel van 40,0 procent, een daling van 0,4 procent vergeleken met een jaar eerder. Ook in Duitsland lagen de verkopen in 2014 lager dan in 2013: 25.500 nieuwe trucks tegenover 28.200 een jaar eerder.
Het absolute topmodel van Mercedes-Benz is de Actros SLT.