Daimler Trucks is nog ‘redelijk ver van’ haar voor 2013 gestelde winst-targets.
Dat zegt Wolgang Bernard, lid van de Raad van Bestuur van Daimler Trucks, in de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal.
Ondanks goed gevulde orderboeken in alle regio’s in de wereld, en een herstel in Europa lijkt de winst dit jaar – voor belasting – uit te komen op het zelfde niveau als 2012. Dat was 1,71 miljard euro.
En omdat de inkomsten in het eerste kwartaal erg slecht waren, mogen de verkopen van nieuwe trucks de laatste twee kwartalen niet tegenvallen, zo geeft Bernhard toe.
Orders wel omhoog
Maar het aantal orders steeg wel in de eerste vijf maanden van 2013, met negentien procent vergeleken met de zelfde periode in 2012. Er werden in totaal 212.000 trucks besteld.
Voor de fabriek in Wörth in Duitsland betekent dit dat er in de tweede helft van dit jaar een aantal extra zaterdagdiensten gedraaid zal worden.
West-Europa
In West-Europa lijkt voor Mercedes-Benz het ergste van de crisis voorbij te zijn, wat betreft nieuwe truck-orders in ieder geval. De nieuwe Actros draagt overigens zeker zijn steentje bij aan de hogere order-intake.
Noord-Amerika
In Noord-Amerika is Daimler Trucks onder andere vertegenwoordigd met de truckmerken Freightliner en Western Star, en met motorenfabrikant Detroit Diesel.
“We hadden daar een grote daling verwacht”, zegt Bernhard, maar de markt lijkt zich gestabiliseerd te hebben. In de eerste vijf maanden van 2013 werden 53.259 nieuwe trucks besteld, een daling van twee procent vergeleken met de zelfde periode een jaar eerder.
In eerste instantie stonden in Noord-Amerika 1.300 Daimler-banen op de tocht. Nu dreigen nog maar 600 mensen hun baan te verliezen.
In Brazilië steeg de vraag naar nieuwe trucks explosief, met meer dan vijftig procent: 15.824 truck-orders kwamen daar bij Daimler binnen in de eerste vijf maanden van dit jaar.
In China daalde de vraag naar nieuwe Daimler-trucks echter met negentien procent.