Daimler Trucks-chef Andreas Renschler denkt in 2013 een half miljoen trucks te kunnen verkopen.
De huidige onzekerheid op de Europese truckmarkt doet niets af aan Renschlers optimisme. Daimler zal namelijk in vooral India en China uitstekende zaken doen. Daarnaast nam Daimler een groter belang in het Russische Kamaz.
De orderboeken zijn momenteel goed gevuld, maar wat Europa betreft is de truckverkoop de eerste helft van 2012 zwak. Dat komt vooral door de economisch zwakke landen in Zuid-Europa, maar ook de ombouw in 2011 van de truckfabriek in Wörth – voor de productie van de nieuwe Actros – heeft een negatief effect gehad op de afleveringen. Renschler verwacht geen groei in Europa in 2012.
In 2011 leverde Daimler wereldwijd 425.800 nieuwe trucks af. In 2013 moet dit aantal tot een half miljoen gestegen zijn en in 2020 op 700.000 staan. “De stijgende vrachtwagenstandaard in opkomende economieën opent voor ons nieuwe mogelijkheden”, zegt Renschler.
In 2020 verwacht Renschler vooral in de traditioneel belangrijke markten te groeien, zoals in Europa maar ook in Japan en Noord-Amerika. Japan zal het effect van de verwoestende tsunami van 2011 volledig te boven zijn en in Amerika en Canada is tegen die tijd een groot deel van het wagenpark aan vervanging toe.
Buiten Europa
Onder Daimler vallen, naast Mercedes-Benz, de merken: Fuso (Japan), Freightliner, Thomas Built Buses en motorenfabrikant Detroit Diesel (VS), Western Star (Canada) en het nieuwe merk BharatBenz in India. In China werkt Daimler samen met Foton onder de merknaam Auman.
Overigens liet Freightliner tijdens de Mid-America Trucking Show een interessante toekomststudie zien: de Revolution Innovation Truck. Het concept doet zijn naam eer aan dankzij de uit koolstofvezel opgebouwde cabine. Het gewicht van de truck gaat hiermee omlaag, terwijl de binnenruimte groter wordt (zie foto onder).
Bron: o.a: Eurotransport