Een fraaie verschijning op de grensovergang is deze Volvo FH16 750 met Broshuis-3+7-semi van het Noorse bedrijf Tunge. De lading bestaat uit een generator van 73 ton die is bestemd voor Oslo.
20 december 2023 | 11:00
Dagje exceptioneel transport spotten in Venlo
Exceptioneel transport blijft niet beperkt tot de landsgrenzen. Ondanks een verenigd Europa heeft elk land zijn eigen regelgeving voor speciale transporten. Zeker als het om transporten gaat waarbij begeleiding noodzakelijk is.
Dit alles zorgt ervoor dat veel exceptionele transporten op de grens moeten wisselen van transportbegeleiding of daar moeten wachten tot de volgens de ontheffing geldende rij- en rusttijden. Rondom Venlo zijn er twee grensovergangen die zijn ingericht voor exceptioneel transport: langs de A67/A40 en langs de A74/A61. Hier passeren niet alleen transporten met als begin- of eindbestemming Nederland, maar ook transporten die via Nederland naar de Belgische zeehavens of het Verenigd Koninkrijk gaan. De grensovergangen worden veelvuldig gebruikt door diverse exceptioneel-transportcombinaties uit alle hoeken van Europa en ladingen die de hele wereld over gaan. We togen naar Venlo om een kijkje aan de grens te nemen.
Westdijk heeft in het Duitse Ehingen een 60-tons rups van een Liebherr LR1800-1.0-rupskraan geladen op een vijfassige Broshuis-semi achter een Mercedes-Benz Actros. De LR 1800-1.0 is bestemd voor Aker Solutions in Noorwegen.
Een Scania S580 van het Poolse TS Express een vierassige Kässbohrer-semi-dieplader met daarop een JCB JS330LC van 33 ton.
Een Scania R730 met een Faymonville-3-bed-5 van Gruber uit Italië met een trafo van 64 ton.
Voor een grote oefening van de Navo vervoert het Duitse Universal Transport een legervoertuig met een drieassige Goldhofer-dieplader, die wordt getrokken door een MAN TGX 33.640.
Deze opvallende Volvo FH16 750 van het Poolse Cyganex met op de zevenassige TSR-semi een zware lading die is bestemd voor de petrochemische industrie.
Uit Oostenrijk komt deze MAN TGX 44.640 van Rachbauer met een Goldhofer-2-bed-4 met daarop een puinbreker.
Een van de grootste zwaartransportbedrijven uit Oostenrijk is Felbermayr. Achter deze Scania R730 hangt een Nooteboom-2-bed-4 met een 62 ton zware trafo die naar het Verenigd Koninkrijk gaat.
Zwatra met een Volvo FH16 10×4 met een Nooteboom-3-bed-6, geladen met een Fundex F3500-funderingsmachine van 79 ton.
Het Tsjechische Nosreti met een Mercedes-Benz Actros 4165 met een tienassige Goldhofer-trailer met daarop een zware kist die via de haven van Antwerpen naar Azië gaat.
Een nieuwe MAN TGX 33.640 van het Duitse Gertzen met op de Nooteboom-3+6-semi een grote kist van 4,40 meter breed en bijna 60 ton. De kist zal via de haven van Antwerpen naar Pakistan worden verscheept.
Een grote kist van 5,20 meter breed gaat via de Belgische haven naar Houston in de Verenigde Staten. STE Transport vervoert die met een DAF XF 510 met een tweeassige Broshuis-dieplader.
Een fraaie verschijning op de grensovergang is deze Volvo FH16 750 met Broshuis-3+7-semi van het Noorse bedrijf Tunge. De lading bestaat uit een generator van 73 ton die is bestemd voor Oslo.