De opmars van DAF in Europa is in 2012 niet stil komen te staan.
Natuurlijk had DAF ook last van de kwakkelende economie in Europa. Maar dat heeft DAF er niet van kunnen weerhouden de marktpositie in Europa te verstevigen.
Record-marktaandeel
DAF heeft nu een marktaandeel van zestien procent in Europa, bij de trucks van zestien ton en zwaarder: een record. In 2011 was dit 15,5 procent.
Bovendien is DAF opnieuw marktleider in de trekkers met een marktaandeel van 19,1 procent. Ook in het lichte segment, van zes tot zestien ton, steeg het marktaandeel van DAF van negen procent in 2011 tot 11,5 procent in 2012.
DAF op nummer twee
Hiermee is DAF het op één na grootste truckmerk van Europa. In Nederland, Groot-Brittannië, België, Polen, Tsjechië en Hongarije is DAF het best verkopende truckmerk. In Duitsland is DAF na de eigen merken Mercedes-Benz en MAN het grootste niet Duitse merk.
In absolute aantallen had DAF last van een krimpende Europese truckmarkt. In 2012 verkochten alle merken 222.000 (zware) trucks in Europa, vergeleken met 242.500 in 2011, een daling van negen procent. Ook bij de lichte trucks daalden de verkopen.
DAF dankt een deel van het succes aan het ATe-programma. “We ontvangen uitstekende feedback van klanten over onze Euro 5 ATe-trucks”, zegt directielid Ron Bonsen. Maar ook het professionele dealernetwerk heeft volgens DAF iets te maken met het succes.