De Nieuwe Generatie DAF XF 450 heeft de titel ‘Green Truck 2023’ gewonnen, uitgereikt door de Duitse vakbladen VerkehrsRundschau en Trucker. De prijs is gebaseerd op een vergelijking van trekkers van verschillende truckfabrikanten, waarbij de focus ligt op het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot. Bij de toekenning van de titel wordt ook rekening gehouden met het AdBlue-verbruik en de gemiddelde rijsnelheid tijdens de test.
Tijdens de test op de Duitse route presteerde de DAF XF met zijn 330 kW/450 pk Paccar MX-11 motor bovengemiddeld goed, met een extreem laag dieselverbruik van 21,26 l/100 km en een AdBlue-verbruik van slechts 1,32 l/100 km. De gemiddelde rijsnelheid was 80,06 kilometer per uur.
Jan Burgdorf, hoofd van de afdeling Test & Technologie van de tijdschriften VerkehrsRundschau en Trucker, merkt op dat DAF een concurrentievoordeel heeft omdat het tot nu toe de enige fabrikant is die de nieuwe Europese regelgeving op het gebied van afmetingen van vrachtwagens heeft doorgevoerd. Hierdoor is een verlenging van de voorzijde mogelijk voor een optimale aerodynamica, wat bijdraagt aan het lage brandstofverbruik van de DAF.
Lees ook: DAF bouwt 50.000e NGD
Patrick Dean, lid van DAF’s Board of Management en Chief Engineer, reageerde verheugd op de toekenning van de titel ‘Green Truck 2023’. Hij beschouwt de nieuwe generatie trucks niet alleen als een nieuwe standaard op het gebied van brandstofefficiëntie, maar ook als de ultieme trucks voor zowel chauffeur als eigenaar, dankzij hun eersteklas veiligheid en chauffeurscomfort. De ‘Green Truck Award’ bewijst volgens hem dat DAF ook op milieugebied toonaangevend is.