De DAF XD Electric en DAF XF Electric gaan deelnemen aan een proefproject voor emissieloos transport over de lange afstand in het Verenigd Koninkrijk. Het initiatief wordt gefinancierd door de Britse overheid en uitgevoerd in samenwerking met Innovate UK. Het ‘Zero Emission HGV and Infrastructure Demonstrator programme’ loopt vijf jaar.
De Britse overheid en Innovate UK – een overheidsinstantie die innovatieve projecten ondersteunt – willen met het programma zowel volledig elektrisch transport over de lange afstand op gang brengen als een openbare oplaadinfrastructuur voor trucks uitrollen. De DAF XD en XF Electric trekkers zullen worden ingezet bij grote vervoerders. Onder andere Maritime Transport, Marks & Spencer, Menzies, Royal Mail en Eddie Stobart nemen deel aan het proefproject.
Het ‘Zero Emission HGV and Infrastructure Demonstrator programme’ volgt op de afronding van de recente Battery Electric Truck Trial (BETT), waarbij 20 DAF LF Electric voor stadsdistributie werden ingezet door overheidsinstanties, waaronder de National Health Service (NHS) en lokale autoriteiten. Het positieve resultaat van de proef bevestigt DAF’s reputatie als toonaangevende fabrikant van elektrische trucks.
‘Grote kans’
“Dit overheidsinitiatief biedt DAF een grote kans om de inzetbaarheid van elektrische, zware trucks voor de lange afstand aan te tonen en te stimuleren,” vertelt David Kiss, Managing Director van DAF Trucks UK. “In het Verenigd Koninkrijk zijn GCW’s van 42 ton toegestaan voor emissieloze 5-assige combinaties. De Nieuwe Generatie DAF XD Electric en XF Electric zijn de ideale keuze voor wagenparken die elektrificeren. De trucks hebben een actieradius van tot 500 km per oplaadbeurt. Daardoor zijn zelfs afstanden van 1.000 km per dag mogelijk als tussendoor wordt snelgeladen met 325 kW.”