Na een eerdere verhoging, gaat de truckproductie bij DAF verder omhoog naar 202 trucks per dag.
Eerder deze zomer werd al een verhoging van 164 naar 184 trucks per dag aangekondigd. Vanaf 23 september gaat de productie echter naar 202 trucks per dag.
Oorzaak is de stijgende vraag naar Euro 5-trucks. Veel transportbedrijven bestellen op de valreep voor de start van het Euro 6-tijdperk nog snel één of meerdere Euro 5-trucks.
Er is een subsidie van maximaal 4.500 euro per truck beschikbaar voor Euro 6, maar deze subsidieregeling loopt tot 31 december. Daarna kunnen alleen nog Euro 6-trucks besteld worden – zonder subsidie – en die zijn aanmerkelijk duurder dan hun Euro 5-voorgangers vanwege hun complexere uitlaatgas-techniek.
Harry Schippers:
Veel transporteurs kiezen daarom nu eieren voor hun geld, zegt ook President-directeur Harrie Schippers van DAF tegen Omroep Brabant: “De stijging in de vraag naar trucks heeft alles te maken met de nieuwe Euro 6-wetgeving die per 1 januari in de Europese Unie van kracht wordt. Euro 6-voertuigen zijn aanmerkelijk duurder dan de huidige generatie Euro 5-trucks. Het aantal vervoerders dat om die reden het wagenpark vervroegd vervangt, is de afgelopen maand verder toegenomen, reden om het productievolume opnieuw aan te passen. Veel klanten schaffen een CF of XF Euro 5 aan, nu dat nog mogelijk is.”
De verhoging van de productie is goed nieuws voor de werkgelegenheid. In eerste instantie waren al 200 extra medewerkers aangetrokken om de stijging van 164 naar 184 trucks te kunnen realiseren. Nu worden nog eens 250 (tijdelijke) arbeidskrachten aangetrokken. Die komen in de fabrieken in Eindhoven en Westerlo (B) te werken.
Ook zegt de gestegen vraag iets over de stemming onder veel transportbedrijven. Die zal her en der toch voorzichtig optimistisch zijn.